Dziś mija 76 lat od egzekucji jednego z największych polskich bohaterów narodowych, Rotmistrza Witolda Pileckiego. Wieczna chwała bohaterom!!!
@-herb-5530
Ай бұрын
Dziękuję za przypomnienie !
@KamilW928
Ай бұрын
@@-herb-5530 Nie ma za co. Tak trzeba było.
@robertlras3235
21 күн бұрын
Chwała Bohaterom Chwała Wielkiej Polsce #Konfederacja ❤🇵🇱
@barbarazmijewska5636
Ай бұрын
Jedna jest stała w tych zakrętach historii - tragiczna jakość polskich elit. Durnie albo zdrajcy, a najczęściej jedno i drugie.
@jerzylorkiewicz2259
Ай бұрын
Natomiast prawdziwym "skarbem" są biadolące "mądrale" pokroju niejakiej Żmijewskiej ... odgrywającej Katona a powtarzającej bazarowe stereotypy bez pojęcia o czymkolwiek.
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
Każdy kraj ma taki rząd na jaki zasługuje. (w demokracji)
@AErKart
28 күн бұрын
@@piotr.leniec-lincow5209Bądźmy poważni przecież krajami nie rządzą demokratyczne rządy, będące jedynie fasadą dla odwrócenia uwagi i załatwiania jakichś drobnych spraw które nie są istotne. Te istotne przechodzą bez echa i bez głosowania
@mateuszlbx5972
24 күн бұрын
Obecne elity w RP nadal bez zmian 👍
@AErKart
24 күн бұрын
@@mateuszlbx5972 kraje się kończą i to nie będzie miało już takiego szczególnego znaczenia globalizacji świata, gdy państwa się rozumieją i narody wywieszają w ramach Wolności do przemieszczania
@tomaszpodemski8981
28 күн бұрын
Przepowiednia Bismarcka spełniła się dopiero w 1945 roku, gdy Prusy zostały wreszcie zlikwidowane.
@wodekzelenski7114
25 күн бұрын
- hren sobaczy
@romanchudas7408
29 күн бұрын
Znając historię naszego narodu niech państwo zastanowi się dzlaczego nasi nie tylko sąsiedzi wsrącali się w nasze sprawy. Wszystkim zależy na tym aby nasi rządzący byli co najwyżej przeciętni.
@adamwilgosz9760
Ай бұрын
Cesarz nie udzielił bezpośredniego wsparcia Kazimierzowi, nie mieszał się te sprawy. Pomocy finansowej i militarnej udzielił wujek Herman, biskup Kolonii, brat Rychezy. Kazimierz zachował to we wdzięcznej pamięci i jednemu z synów dał imiona: Władysław Herman.
@micd2047
Ай бұрын
Szkoda, że demaskacja Kłamstw kończy się na 1944 roku.
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
Jedno z największych kłamst : nazywanie zakladow FIATA w Tychach polskim przemyslem motoryzacyjnym .
@user-hu1nl9uj3f
Ай бұрын
Był polski do lat 90 tych, a dlaczego? Dlatego że części do tych fabryk dostarczały polskie zakłady
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
@@user-hu1nl9uj3f nie dostarczały części tylko robili malucha. Na licencji ale zakład był zarządzany przez FSM. Czyli przez Polaków . Gdy odsprzedano go Fiatowi przestał być polskim przemysłem i nie ma większego znaczenia ,że są jacys polscy poddostawcy. We Włoszech mówią ( i słusznie ) że to zakład włoski. Wszystkie strategiczne decyzje podejmują w tym zakładzie Włosi . Ale Polacy i ich rozdęte ego nie mogą tego przełknąć więc sobie opowiadają industrialne baśnie.
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
@@user-hu1nl9uj3f był polski bo rządzili tam Polacy. Teraz rządzą Włosi więc jest włoski. Poddostawcy nie mają tu nic do rzeczy.
@user-hu1nl9uj3f
Ай бұрын
@@piotr.leniec-lincow5209 to też. Polska= kolonia dla zachodu
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
@@user-hu1nl9uj3f nie robisz swojego, będziesz robił cudze. To nie kolonializm , to tylko kapitalizm.
@pawelk57
27 күн бұрын
Za to niemcy bardzo chętnie wyprawiali się do nas po niewolników i kase.
@Baronex174
27 күн бұрын
Niemcy???? Kto ci takich bzdur nagadał? Niewolników to nasza szlachta z chłopów sobie zrobiła. Żeby nie zabory, w tym pruskie, byśmy to mieli do dziś!
@pawelk57
26 күн бұрын
@@Baronex174 sorki ale twoja znajomość historii jest na poziomie 0. zarówno mapy niemeickie z okresu średniowiecza jak i ilość srebra niemeickiego u wikingów oraz opisy zdobyczy grodów słowiańskich wskazują ze niemcy brali sobie slowiańskich niewolników. Albo wyrzynali chłopów i zostawiali sobie kobiety i dzieci albo sprzedawali jak leci. Pytanie jak bardzo lubisz niemców?
@pawelk57
26 күн бұрын
@@Baronex174 nie mieszaj czasów bo w średniowieczu chłop mógł wiecej niż póżńiej miał 2 dni pańszczyzny a nie 7 . o niewolnictwie polskich chłopów to mozna mówić dopiero do powstań ukraiskich. a wszczególności od 1660 roku.
@p.m.4397
20 күн бұрын
"Polska nie powinna była dopuścić do rozbioru Czechosłowacji" "Pójście na wojnę z Niemcami to nie był błąd to zbrodnia" Jak to się ma do zasad elementarnej logiki panie szachista? Co mogła zrobić Polska skoro Czechosłowacja nie była zainteresowana, a Francja z którą Czechosłowacja miała sojusz zdradziła ją. Mistrzostwo mówić o rozbiorze Czechosłowacji i nie wspomnieć o Konferencji Monachijskiej. Czy Polska była jej uczestnikiem, bo w moich zakłamanych książkach piszą, że nie.
@januszpanek3774
14 күн бұрын
Q
@biglob9732
Ай бұрын
Rozbicie dzielnicowe wpłynęło na rozwój gospodarczy, ale na militarny już niekoniecznie. Wystarczy zapoznać się historią najazdów Mongołów, którzy wykorzystali tą sytuację.
@arkadiuszkusa7569
27 күн бұрын
Ciekawe skąd Mongołowie wiedzieli o tym I dlaczego nie poszli dalej...
@biglob9732
27 күн бұрын
@@arkadiuszkusa7569 To już sobie musisz sam poczytać, bo to bardzo długa opowieść, ale zaspojleruję , że mieli bardzo doby wywiad.
@arkadiuszkusa7569
27 күн бұрын
@@biglob9732 a mogli w tym maczać palce Niemcy??
@andrzej4803
25 күн бұрын
Bzdury piszesz.Walka o władzę wśród Mongołów zakończyła najazd na Europę.
@jacekliz3913
Ай бұрын
Bardzo Pan to dobrze przekazuje. Brawo. Serdeczności. Pozdrawiam.
@kazimierzciesielski223
Ай бұрын
Jaki rozum taka mowa
@DaDy77
Ай бұрын
Upadek pierwszej RP to skutek chciwości i głupoty szlachty.... która nie chciał utrzymywac regularniej armii
@AErKart
28 күн бұрын
Armia to chyba liczy się w ostateczności wydaje mi się że najważniejsze są dobre stosunki dyplomatyczne i handlowe z sąsiadami a wojny uniknie ten kto mądrze postępuje. Chyba polityka między państwami nie polega tylko na odstraszaniu?
@mateuszlbx5972
24 күн бұрын
"Zgnieść, zniszczyć nas Polaków zaden naród nie jest w stanie.. Tylko my sami to potrafimy."
@TheFilinger
17 күн бұрын
Nie upraszczaj i odwal się od szlachty. Pretensję miej do magnatów.
@AErKart
17 күн бұрын
@@TheFilinger nie potrzeba mieć pretensji do kogokolwiek. Ponieważ nie potrzeba roztrząsać przeszłości, która nijak ma się do przyszłości. Gdyż świat dawno zmienił się i nie ma już powodów do walki o zasoby. Wobec idei swobody wymiany i rozwoju sztucznej inteligencji, która daje równe szanse w każdym zakątku świata - technologiczny globalizm. W poprzednim modelu ludzie walczyli ze sobą ponieważ dobrobyt opierał się wyłącznie na ich pracy w związku z tym były regiony które są bardzo biedne i bardzo bogate obecnie praca jest deleg na roboty i wtedy one mogą dać ludziom bezwarunkowy dobrobyt globalny. Eliminując walki o zasoby o bogactwa o teren do żerowania. Warto przestawić myślenie z tradycyjnego na nowoczesne dostosowane do obecnej sytuacji rozwoju automatyzacji pracy i globalizujących świat technologii. Łącząc go ponad granicami tak jak wielkie korporacje działają ponad granicami. Jesteśmy świadkami schyłku państw jako podmioty które walczyły ze sobą o ziemię i zasoby. Świat staje się globalny wspólny jak internet a dochód staje się bezwarunkowy wraz z postępem automatyzacji pracy która eliminuje koszty produkcji a więc koszty życia
@TheFilinger
17 күн бұрын
@@AErKart z całym szacunkiem, ale nie masz racji, a walka o zasoby i dominację jednych nad drugimi cały czas trwa. Zmieniają się tylko formy walki i zewnętrzne kostiumy. Jeśli wybuchnie III wojna św. to, oprócz poprzednich, właśnie z tego powodu.
@malgorzatakaminska5174
Ай бұрын
Pierwszy chrzest Polski odbył się w 880 roku z rąk Cyryla i Metodego w Wislicy koło Buska Zdroju woj. świętokrzyskie. Jest tam muzeum i olbrzymia wykopana chrzcielnica murowana. Gród Wislica była obok Gniezna znaczącym miastem w tym czasie. Pozdrawiam, od niedawna słucham Pana ciekawych podkastow politycznych.
@pawelk57
26 күн бұрын
zgadzam się najstarsze kościoły sa bizantyjskie w Polsce także nieliczne znaleziska oraz opisy już galla anonima na to wskazuja. Dopiero potem jak pojawili się niemcy łacinnicy robią wszystko aby wyrugować inna wedle ich wiare. Jak zwykle chodzi o kase.
@solusviator2283
12 күн бұрын
Zgadza się. Niestety Wiślica upadła i fakt ten poszedł w zapomnienie. Z tego też powodu można mówić raczej nie tyle o pierwszym chrzcie Polski, a raczej o pierwszym chrzcie NA ZIEMIACH polskich.
@elzbieta3378
Ай бұрын
Kiedy klamstwo pojdzie w swiat ,prawda nie zdarzy ubrac butow.
@@tomekpi1184 Czy my zdążymy…docenić prawdę: „Poznacie prawdę i prawda was wyzwoli”- Ew Jana 8:32.
@mariuszmichaek5586
Ай бұрын
Kolega z Krakowa;).
@adiadmira962
28 күн бұрын
Z tym rozbiciem dzielnicowym i liberum veto się nie zgadzam.Rozbicie dzielnicowe bardzo osłabiło możliwości militarne podzielonych księstewek które co chwile były okrajane przez sąsiadów świadomych ich słabości.Co do liberum veto było ono co najmniej tak samo szkodliwe co pańszczyzna.Przez nie nie dochodziło w Polsce do niemal żadnych znaczących reform przez co gospodarka logistyka obronna/wojenna leżała a jak nie ma silnej gospodarki to i nie ma za co utrzymać armii.Wystarczył 1 przekupiony poseł aby można było zerwać sejm . Wielokrotnie mniejsza Brandenburgia miała bardzo porównywalne siły do RP wiec o czym tu mowa. Do kłamstw dodał bym także to ze Sowietów w 1920 pokonał Piłsudski a prawdziwym twórcą zwycięstwa był Gen Rozwadowski
@-herb-5530
27 күн бұрын
Piłsudski uciekł na Podhale ! Wrócił na gotowe zwyciestwo ! Nie był żadnym strategiem , bez sztabu ! Gen Rozwadowski !
@adiadmira962
27 күн бұрын
@@-herb-5530 Zgadza się : ] Z tym podchalem nie wiem chodzą głoski że pojechał do kochanki : ]
@zachodniastronab.u.k.3305
25 күн бұрын
Ale Piński o tym nie powie... ;),mówi tylko o tym za co mu płacą... ;)
@andrzejgromadzki1001
4 күн бұрын
NIEMIC GUT ! ROZBICIE DZIELNICOWE GUT ! LIBERUM VETO GUT! MITTEL,EUROPA GUT! A Z GŁOWĄ PIŃSKI GUT?
@pawelk57
27 күн бұрын
Liberum weto i zrywanie sejmów spowodowało upadek ponieważ obce państwa jak Rosja, Prusy, Austria, Francja a i sama szlachta za kase wpływały na sytem ustawodawczy w polsce do tego stopnia ze zmiany aby się zmodernizować były zagrożeone wojskową obcą interwecją.
@smutek222
Ай бұрын
Czy uważa Pan że król Polski by sprowadził Krzyżaków gdyby rządził jednym państwem? Po drugie zjednoczone państwo daje większą szanse bycia potęgą niż gdy jest rozbite na kilka księstw
@maro7915
Ай бұрын
tak, ten punkt jest kontrowersyjny i ostatni- tylko blokada upadku Czech i jakiś sojusz mogły coś odwrócić, podobno wojsko czeskie chciało zrobić zamach i szukało sojuszu z nami.. niestety , schematyczne myślenie elit "pułkowników" i nie wykorzystali tej szansy
@rudolfolma2783
11 күн бұрын
@@maro7915 Wybierz w Google hasła: " Jak polski wywiad usiłował doprowadzić do rozbioru Czechosłowacji " " Polscy terroryści na Zakarpaciu, Polak -- Węgier dwaj zaborcy " " OPERACJA ŁOM " " Dlaczego Polska atakowała Czechosłowację " " Autostrada przez Korytarz -- niezrealizowany projekt " OLMA von Sankt Gallen
@Dragon-sz8dv
Ай бұрын
Panie Janie dziś natrafiłem na Pana kanał i z ciekawością zacząłem oglądać ten film... ale już po pierwszym ,,kłamstwie'' musiałem przerwać to oglądanie!!! Zabrakł mi odwołania do źródła potwierdzającego te stwierdzenia🤔 . Lubię słuchać historii i poznawać ale musi to być prawdziwa historia. Proszę Pana albo Oglądających o skierowanie mnie do informacji potwierdzających tą historię. Pozdrawiam.
@Baronex174
27 күн бұрын
Możesz być pewien że pan Piński sobie z palca tego nie wyssał. To nie jest jakiś wykład uniwersytecki. Jeżeli cię temat interesuje to pofatyguj się i sam poszukaj. Osoby zorientowane w temacie wiedzą, że to jest rzetelny przekaz.
@Dragon-sz8dv
26 күн бұрын
@@Baronex174 Dziękuję za zapewnienia... choć argumentacja Pan - słaba! Pozdrawiam
@mirosawroman7967
19 күн бұрын
Za de te wy G4 dr bo dr ty gr wy ty@@Baronex174
@user-vi7dp6rk6u
17 күн бұрын
Dokładnie, mógł chociaż podać źródła skoro wielu Polakom przedstawia swoje koncepcje. Na przyklad mnie to bardzo zainteresowało i chętnie dowiem się więcej.
@deamonfrey4389
17 күн бұрын
@@Baronex174 Nie. To są subiektywne opinie polskiego historyka.To jego interpretacja wydarzeń. Jeśli chcesz obiektywnego osądu , musisz szukać wątków polskich u historyków zagranicznych , nie kierujących się emocjami.
@dragonp9575
Ай бұрын
Łatwo jest oceniać wydarzenia z przed wieków z naszej perspektywy. Trzeba by żyć w tamtych czasach z mentalnością tamtych ludzi, ze móc sprawiedliwie to osądzić. Gdyby rządzący byli swiadomi popełnianych błedów i znali tego konsekwencje to by ich nie popełniali. Zycie to nie film. Jest tyle zmiennych mogących z jednego małego błedu uczynić katastrofę, że nie ma takich mądrali co mogliby je przewidzieć. Prawda prawdą ale z ocenami bądźmy ostrożni.
@Baronex174
Ай бұрын
Chyba nie zrozumiałeś tego przekazu. Tu chodzi o obalanie mitów i odkłamywanie historii a nie o ocenę.
@dragonp9575
Ай бұрын
@@Baronex174 Obejrzyj materiał jeszcze raz albo dwa to moze przyznasz, że mam rację
@user-mh2uj7ns6h
25 күн бұрын
@@Baronex174 Tu nie ma żadnego odkłamywania historii, a bardziej dyrdymały polskiego żymianina chazarskiego
@TheFilinger
20 күн бұрын
@@Baronex174to ty, synek, nic nie zrozumiałeś. To że Piński gada, że obala mity, to nie znaczy, że tak jest. Kłamie, że obala mity oraz kłamie, że to, co obala jest mitem. To on tak uważa, a ty wcale nie musisz tak uważać przecież. Bądź bardziej krytyczny.
@Baronex174
20 күн бұрын
@@dragonp9575To ty raczej musisz jeszcze raz obejrzeć, bo chyba nic nie zrozumiałeś.
@User16666
Ай бұрын
Brawo za Szczerość i rzetelność..👍
@krzysztofszulczyk2453
2 күн бұрын
Szacunek za dobre wieści, miałem kiedyś fajnych wujkow ,ktorzy uczyli mnie historia
@katarzynalesny5518
Ай бұрын
Nigdy nie słyszałam by Polska przyjęła chrzest z Czech by uchronić się przed Niemcami. Słyszałam, że Polacy nie mieli innego wyjścia, jak tylko przyjąć chrześcijaństwo w ogóle i woleli je przyjąć z Czech, owszem, by nie wejść pod protektorat niemiecki.
@mirkoskubiszewski5905
Ай бұрын
To właśnie na tym polega kłamstwo
@mysteriesinvintagestyle5754
Ай бұрын
Przeciez w czasach Mieszka I od cesarstwa byliśmy oddzieleni dużą przestrzenią zamieszkała przez Słowian połabskich. I o jaki niemieckim protektoracie tu mowa? To były inne czasy, nieporównywalne z XVIII, XIX czy XX wiekiem.
@katarzynalesny5518
Ай бұрын
@@mysteriesinvintagestyle5754 a pojęcia nie mam. Tak mnie uczono. To przyswoilam i nie kwestionowalam. Teraz dowiaduje się zupełnie innych rzeczy. I ok.
@user-vi7dp6rk6u
17 күн бұрын
No właśnie nie ok. Bo jeśli Pan Piński i inni jemu podobni przedstawiają fakty, to niech podadzą konkretne, niepodważalne źródła, skąd czerpią te wiedzę. Są to ciekawe rzeczy,ale trzeba je czymś konkretnym podeprzeć,a Pan Piński cytuje kogoś o którym nic nie wiemy. Warto dowiedzieć się więcej, by polscy politycy nie popełniali podobnych błędów. Brak prawdziwych fachowców, taktyków, specjalistów wśród rządu,korupcja, lekceważenie potrzeb obywateli i interesu państwa polskiego doprowadzi znowu nasz kraj do ruiny...
@HHuy-xk2vy
Ай бұрын
Nie było żadnych Cesarzy niemieckich proszę nie uzywac kłamstwa.
@DataDrifter404
Ай бұрын
Pan Jan mowi, ze okres rozbicia dzielnicowego byl dobry dla Polski. Mam do Pana Jana pytanie: czy takie rozbicie nie przeszkadzalo w bronieniu sie przed wrogiem zewnetrznym, badz tez zdobywaniem nowych terytoriow? Byly najazdy mongolskie, ktore jakos tam zostaly odparte, ale latwo nie bylo. Czy nie latwiej by bylo gdyby kraj nie byl rozbity? Poza tym np Slask byl pod znacznymi wplywami Czeskimi i Niemieckimi, do tego stopnia, ze czesc w bitwie pod Grunwaldem (wiem, wiem, to bylo po rozbiciu dzielnicowym) stanela po stronie Zakonu, przeciwko Polakom. Czy takie rozbicie nie powodowalo oslabienia malych ksiestewek i podatnosci na podboj zewnetrzny, plus wystepowanie przeciwko Polsce? Czy gdyby nie scalenie Polskich ziem ktorekolwiek z tych ksiestewek by dzis istnialo? czy tez moze wchloneliby nas sasiedzi?
@JolantaEliza
29 күн бұрын
"Sorki" lecz nie odparliśmy najazdu mongolskiego😋 wrócili do domu gdyż mieli własne sprawy na głowie.
@TheFilinger
17 күн бұрын
Tok rozumowania masz prawidłowy. Rozbicie dzielnicowe było przekleństwem...
@TadKord
Ай бұрын
Zawsze pod gorke.Biedny nasz Naród.Grzechy zaniechań i krótkowzroczności obecne do dziś.
@user-lq8ew1bb6r
17 күн бұрын
Nowe gdybanie i tyle i to jeszcze pokrętne, .Prawda jest taka że te wszystkie dynastje były ze sobą skoligacone.
@jacekszpak9342
8 сағат бұрын
Historią powinni się zajmować historycy, a nie ludzie bez wiedzy i umiejętności naukowych 😢😮
@cezarypiekarski3559
Ай бұрын
W 1889 roku na Jasnej Górze powstał pomnik Cara-Wyzwoliciela. Wzniesili go chłopi z własnych datków w podzięce carowi Aleksandrowi II za uwłaszczenie w 1864 r.
@michalkrefta4803
Ай бұрын
Co do powstania mamy inne zdanie na kaszubach. Każdy ma swoje ciężko a unas nikt nie stoi minuty .... Gdy Sereny wyją w Warszawie cała Polska stoi. May: Las piasnicki Zaślubiny moża Westerplatte Gryf pomorski Stocznie gdańsk- Solidarność
@bozenabakiera4954
28 күн бұрын
morza😂
@michalkrefta4803
28 күн бұрын
@@bozenabakiera4954 młeża powiedział by kaszëba
@franekspyrka282
19 күн бұрын
@@michalkrefta4803 Nie wiem jak "kaszëba", ale Polak POWIEDZIAŁBY.
@piotrokoniewski3723
5 күн бұрын
W życiu nie słyszałem durniejszych historii. Bismark, niepodległość Polski oznacza stratę zagrabionych ziem Polski, a marszy na wschód Niemiec nie było. Jest Pan szalbieżem historii.
@pawe7143
24 күн бұрын
Problemem rozbicia dzielnicowego była utrata śląska na rzecz Czech oraz prawie 200 lat wojen domowych
@wojciechjedrzejewski6163
Ай бұрын
Pomniejszenie roli Liberum Veto zadziwia. Oczywiście system niewolnictwo na polskiej wsi bardzo osłabiał kraj ale zablokowanie możliwości zmian ustrojowych w równym stopniu. Liberum Veto zabetonowano państwo w anachronicznym ustroju i dziwne, że nikt nie używał skonfederowania sejmów np w czasach Sobieskiego by obejść te blokadę.
@MrJerzyHenryk
Ай бұрын
Smutne, ale ostatnia pańszczyzna na terenie RP została zdjęta w 1931r. przez Sejm.
@-herb-5530
Ай бұрын
To była hańba i niewolnictwo ....Polaków nad Polakami !!!
@piotr.leniec-lincow5209
Ай бұрын
Skutki pańszczyzny trwają. Relacje między Polakami bardzo często polegają na walce o to kto komu położy but na karku.
@Baronex174
27 күн бұрын
@@-herb-5530👍🏼
@gin.z.tonikiem
26 күн бұрын
🍀Pańszczyzna jest do tej pory. Polski niewolnik musi pół roku pracować na pańskim. Bo tyle musi oddać pańszczyzny, która dla niepoznaki teraz nazywa się podatkiem. 🤯
@piotr.leniec-lincow5209
26 күн бұрын
@@gin.z.tonikiem to poniekąd jest prawda.Roznice stanowi fakt , że za podatki są drogi, szkoły i szpitale. A ciekawostkę stanowi to ,że i wtedy i teraz Polak pracuje na rzecz ( jaśnie ) państwa.
@jarosswrajwa9197
21 күн бұрын
Panie Janie , nie jestem konserwatystą tylko ja mówią byli władcy LEWAK , ma pan rację , tak zwana Rzeczpospolita Szlachecka , to było marzenie tzw Sanacji i "***". Państwo które chce być silnym państwem ,musi być dla swoich obywateli sprawiedliwe ,czyli karać i nagradzać za swoje czyny , nie patrząc czy gość jest z tej czy innej partii... wiekszość z nas do band nie należy. Ps. Bardzo lubiłem czytać historię wg Pawła Jasienicy.
@karakoum8261
Ай бұрын
Niemcy nigdy nie byli przyjacielem dla Polski co pokazuje Historia a koligacenie rodow krolewskich w Sredniowieczu dotyczyla calej Europy i byla rzecza normalna. Przeciez carat rosyjski byl skoligacony z rodami niemieckimi!
@hexxon77
Ай бұрын
Nieprawda. Polska często zawiązywała sojusze z państwami niemieckimi - Cesarstwem, Magdeburgią czy Saksonią. Mieliśmy wiele mieszanych małżeństw królewskich/ książęcych. Ze wschodu jedynie z Rusią Kijowską mieliśmy podobne stosunki. Z Moskwą nigdy nie mieliśmy żadnych sojuszy. A jedynie część pro-zachodnich bojarów chciała (bezskutecznie) sojuszu i Unii z RON. Moskwa prawie zawsze była nam wroga.
@karakoum8261
Ай бұрын
@@hexxon77 W czasie drugiej wojny swiatowej bylismy dla nich podludzmi i ich zamiarem byla calkowita eksterminacja polskiego narody razem z Zydami! Moja ciocia byla w Oswiecimiu, tak na marginesie! Podczas rozbiorow Polacy byli zniemczani i traktowani jak bydlo! Poczytaj sobie lepiej historie z tego okresu to sie dowiesz troche wiecej! Polakom najlepiej sie zylo w zaborze rosyjskim, tak na marginesie.
@hexxon77
Ай бұрын
Szkoda, że pod rosyjskim zaborem ziemie polskie były najbardziej zacofane prawie pod każdym względem. Ja wolę nie żyć pod żadnym zaborem czy ruskim czy pruskim. Ps. Moja rodzina pochodzi ze wschodu i nikt tam Moskali nie lubił.
@karakoum8261
Ай бұрын
@@hexxon77 A ciagle wojny z zakonem krzyzackim to co bylo? Przyjazn? Ile filmow i ksiazek historycznych powstalo na ten temat, to co wyssane z palca? Czlowieku, idz z powrotem do podstawowki i do lektury!
@Baronex174
Ай бұрын
@@karakoum8261To lepiej ty się doucz i nie strofuj mądrzejszych od siebie! Krzyżacy to był zakon wykonujący wolę papieża! Chcesz tutaj zaimponować jakąś literaturą Sienkiewicza na podstawie której nakręcano filmy??? Hahaha. To nie jest historia zapamiętaj sobie to!
@ewas147
Ай бұрын
Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie i życzę miłego dnia.
@elzbieta3378
Ай бұрын
👌👌👌👍🙋♀️☘️
@KamilW928
Ай бұрын
Najlepszego.
@pawelk57
27 күн бұрын
Niemcy zawsze rozwijali się kosztm Polaków.
@Baronex174
27 күн бұрын
Czy ty oglądałeś człowieku ten filmik pod którym komentujesz bzdurnie? Chociaż obejrzeć to nie znaczy zrozumieć...
@romans883
13 күн бұрын
Niemców nie było to państwo istnieje tylko 100 lat ! Przedtem były Prusy Krzyżaków oraz "Święte Rzymskie cesarstwo " to KLER jest najstarszym wrogiem Polski reprezentujący GERMAŃSKIE interesy od ZAWSZE !
@bozenabakiera4954
28 күн бұрын
W szkołach podstawowych uczono innej wersji historii, w szkołach średnich jeszcze innej, a po latach wszystko wywrócone do góry nogami. Wieloma wydaniami z historii można w piecu napalić, a reszcie niedowierzać. Oto jak Polacy dbają o swoją polskość, A wszystko na to wygląda ,że będziemy się uczyć historii z miesięcznika.
@JoannaMazur-cw9wk
Ай бұрын
Dziękujemy.
@user-oq5qg8kf4d
Ай бұрын
Oglądam. Pana programy od wielu m-czy. Jest Pan znakomitym dziennikarzem kochającym prawdę i przyzwoitość . Cech tak niezbędnych nam wszystkim. Niech Pan nie ustaje w tej swojej wspanialej misji Szanownu Panie
@hannapiechaczek6760
13 сағат бұрын
dziękuję za ten odcinek dlaczego tego nie uczą w szkołach ???
@Jubi12367
Ай бұрын
Czyli sami chcieliśmy być niewolnikami!
@bronislawawilhelmi9421
Ай бұрын
Brawo panie Janie! Pozazdrościć wiedzy! Dziękuję i proszę o więcej 🙋
@tomaszpodemski8981
28 күн бұрын
Ciekawa i bardzo prawdopodobna teza, że powstanie kościuszkowskie i styczniowe było spowodowane przez Prusy a listopadowe przez Wielką Brytanię.
@wienczyslawnieszczegolny
20 күн бұрын
Czytam komentarze, które są tak różnorodne jak rozbicie dzielnicowe.
@Leo-tp6cv
7 күн бұрын
Trudno po fakcie stwierdzić , czy powstania w XVIII i XIX wieku były niepotrzebne , bo w końcu uzyskaliśmy niepodległość .
@peterguns
Ай бұрын
Brawo. Rzadko sięgamy do początków Polski. Aż sięgnę do 3 tomowego wyd Trzaski, Evert, Michalski, wyd , 1936 co tam piszą. Mam takie coś po babci. Pomnikowe dzieło z sanacji. Co do szlachty pelna zgoda: jej polityka niewolenia innych warstw niższych to główna przyczyna upadku Polski. Warcholstwo i niczym nie uzasadniona megalomania doprowadzily do upadku oraz uposledzily warstwe chłopska na kolejne 2 wieki. Ślady do dzisiaj czasem. Powstania z wyjatkiem dobrze przygotowanego Wielkopolskiego - byly niepotezebne i daremne. Warszawskie z 44 to zbrodnia ludzi podejmujących decyzję, nie licząc inspiracji sowieckiej via agentów Moskwy w KGAK... Rzepecki, Okulicki, Tatar w Londynie i pożytecznych idiot jak Pelczy czy Mont
@januszszczesny2403
20 күн бұрын
Nie wiemy kim jesteśmy skąd przyslismy, dokąd idziemy, i kto nam przewodzi
@dmnclnr-sv7zq
Ай бұрын
Jak najbardziej można się z Panem zgodzić z większością argumentów w przedstawianej tezie.
@ryszardlwieserce2115
Ай бұрын
Czas powstania 1830 r. bardzo przypomina mi obecne czasy tylko zamiast brytyjczyków są amerykanie a na razie zamiast nas - ukraińcy. Stary schemat nadal działa.
@franekspyrka282
18 күн бұрын
Hm, tu mi usunęli post o analogii z 1939 - czyżby to był jakiś czuły punkt władz "gugla"??
@ewa92648
10 күн бұрын
Po teraz mamy 3 mocarstwa i trzy dziesięciny, trzy stony gdzie płacimy ,, wota ".
@user-qu4gc6fo8y
20 күн бұрын
Ten człowiek. Źle mu patrzy z oczu
@pawelk57
27 күн бұрын
W pewnej niemeickiej ksiązce było napisane ze polaków powinno byc 6 milionów. Zgadnij kto tę Ksiązkę napisał i co realziował.
@grazynaadakimowicz-zv6cc
Ай бұрын
Pozdrawiam i dziękuję za prawdziwą historię 🤗
@joannamalczewska5380
9 күн бұрын
Dziekuje
@edytaasd4801
Ай бұрын
Panie Piński wielkie dzięki za ten program
@maciekczechura1078
Ай бұрын
raczej tendencyjne pierdoły
@katewkrate1726
Ай бұрын
Panie Janie, wolniej i trochę źródeł. ❤
@AgnieszkaJ-rc5vo
Ай бұрын
Zawsze można wysłuchać drugi raz, gdyby było wolniej, dla wielu byłoby za nudne. Moim zdaniem w sam raz, wysłuchałam dwa razy. Pozdrawiam
@roma.r-p
Ай бұрын
Daj w ustawieniach wolniej i po sprawie.
@Baronex174
Ай бұрын
Przecież podawał źródła np Kamil Janicki "Pańszczyzna"
@mariankowalski5119
15 күн бұрын
Historia zatacza koło teraz się osadza muzyłmanów w polsce😮.😩
@trzyrazya4737
Ай бұрын
To jest panska interpretacja historii. Co by nie gadac. A mozna roznie gadac. A skad pan wie ze oni nie wiedzieli ze jjest ksieciem krol. To jest panska interpretacja.
@Radek-Hetman
6 күн бұрын
No a najazd cesarza niemieckiego na Polskę i walki z Bolesławem Chrobrym ?
@krzysztofzawadzki6704
Ай бұрын
Końcówka dotycząca Drugiej Światowej całkowicie ahistoryczna, całkowicie oderwana od rzeczywistości tamtych lat. Rozumiem, ze głoszenie podobnych bredni jest teraz modne i napędza nieuczoną klientelę, ale to co tu można usłyszeć powala.
@Wiermar
Ай бұрын
👍👍👍Świetny komentarz
@Karol-sg5yr
Ай бұрын
Czy może Pan rozwinąć co jest ahistoryczne w tej kwestii?
@krzysztofzawadzki6704
Ай бұрын
@@Karol-sg5yr Wszystko. Nie istniała jakakolwiek możliwość zawarcia porozumienia z Niemcami. Modna historia alternatywna to bełkot w oderwaniu od stosunku Niemców do jakiejkolwiek formy państwowości polskiej. Pomijając Hitlera i jego Mein Kampf, dotyczyło to całości niemieckiego społeczeństwa. Wystarczy poczytać jakie były np. warunki pracy polskiego wywiadu w tym kraju. Żadne, na samo słowo Polska reagowali alergicznie, trzeba było udawać kogoś innego, bo na żadną formę współpracy nie można było liczyć, nawet za duże pieniądze. Mur kulturowy. Natomiast w drugą stronę działało to świetnie. Autorzy tych bzdur nawet o Bismarcku nie słyszeli. Bełkot, bełkot i jeszcze raz bełkot, napędzający kasę.
@TheFilinger
20 күн бұрын
@@Karol-sg5yrwszystko mój drogi. Słuchaj Pińskiego, to raczej nie zmądrzejesz.
@franekspyrka282
20 күн бұрын
@@krzysztofzawadzki6704 Owszem, istniała - oczywiście nie za darmo, i zapewne dość krótkotrwałego, jak na Hitlera przystało, i nie wiadomo jak byśmy ostatecznie na tym wyszli, jednak sprawiłoby, że Polska byłaby nie pierwszym, lecz jednym z ostatnich krajów zaatakowanych przez niego w wojnie światowej. Roszczenia Niemców w 1939 r,. to Gdańsk, zamieszkały w ok. 90% przez Niemców oraz "korytarz" do Prus Wschodnich. W zamian ponoć (bo rozmowy tego rodzaju są tajne) obiecywali rekompensatę w postaci Litwy po (wspólnym?) najechaniu na Związek Sowiecki. Minister Beck dyplomatycznie lawirował wstrzymując się z odpowiedzią na taką ofertę. Usłyszawszy o tym Brytyjczycy, wyskoczyli z gwarancjami bezpieczeństwa dla Polski, sugerując nam nieustępowanie Hitlerowi. Gwarancji tych nie zamierzali dotrzymywać, ponieważ ich kraj nie był przygotowany ani militarnie ani moralnie do ataku na III Rzeszę w razie potrzeby. Potrzebowali ok. roku na dozbrojenie się, oraz bodźca, by przekonać do tego własne społeczeństwo. Dla którego takim bodźcem mogła być właśnie brutalna napaść Niemiec na inny kraj (Polskę), uzmysławiając angielskim pacyfistom, że nie ma co liczyć na opamiętanie się Hitlera i pokojową z nim koegzystencję. (Francuzi, którzy dołączyli się do gwarancji dla Polski, mieli podobną sytuację plus przeświadczenie, że są pierwsi w kolejce do zaatakowania przez Niemców.) Anglicy do dziś oficjalnie utrzymują, że te puste obietnice i fałszywe deklaracje miały szlachetny cel przestraszenia Hitlera, który miał przez to stulić uszy i zrezygnować z roszczeń i pogróżek wobec Polski, co ukazuje ich premiera Chamberlaina jako mocno niedorozwiniętego, podobnie jak większość ich ówczesnego parlamentu. W rzeczywistości jednak nasi sojusznicy z 1939 r. cynicznie poszczuli Polaków na Hitlera, aby 1) nie dopuścić do jego wzmocnienia ugodą czy nawet ew. współpracą z Polską, 2) wiążąc go na wschodzie, kupić sobie trochę czasu na dozbrojenie - kosztem Polski, ew. osłabić go w przypadku długotrwałego oblegania Polski (co się nie spełniło). Bardzo podobnie w obecnych czasach USA wmanewrowały Zieleńskiego i posłużyły się Ukrainą.
@user-nt2wt4xp4x
3 күн бұрын
"Polskimi Prusami Książęcymi" 😂😂😂. Wiadomo że Mieszko przyją chrzest bardziej by zaprzyjaźnić się z Niemcami. Ale "Drang nacht Osten" rozpoczął się od stworzenia przez Karola Wielkiego Marchii Serbskiej.
@piotrklejnowski7563
23 күн бұрын
Coś za dużo tych zaborów, konfliktów I wojen u nas. Ciekawe to. Jak Piński expert to widzi?
@pitbike_6597
Ай бұрын
Przyczyny weenetrzne rozbiorów Polski - prosimy o taki odcinek . Dziekuje za ten kanał 👏
@ewagurda5889
Ай бұрын
Świetny odcinek - prawdy nigdy dosyć, bo utoniemy w naszej powodzi kłamstw. Panie Janie proszę omówić przyczyny wewnętrzne rozbiorów Rzeczypospolitej. Pozdrawiam autora i miłośników kanału...
@tomekpi1184
Ай бұрын
Przczyny wewnętrzne rozbiorów to targowiccy biskupi jak dziś i pazerna oraz agenturalna magnateria taka jak dziś PiS!
@grazynaadakimowicz-zv6cc
Ай бұрын
Dziękuję za przekaz wiedzy 😊 Pozdrawiam serdecznie
@MariuszDrzazga553
26 күн бұрын
Większośc komentarzy popełnionych prawdopodobnie przez potomków szmalcowników i miłośników wstawania z kolan.
@ArturLauer-jo1lo
22 күн бұрын
Trzy najazdy Tatarów pechowo trafiły w czasie rozbicia dzielnicowego , więc dobre to dla Małopolski i Śląska nie było.
@ewa5880
2 күн бұрын
Super odkłamywania NASZEJ HISTORII...wreszcie coś prawdziwie logicznego ...zdziwiona jestem, że Łysiak -dobry historyk ,a jednak ulegał tym kłamstwom , jak to możliwe?
@areckiss
Ай бұрын
Sama prawda
@jagnamak557
Ай бұрын
Krótko, zwięźle i na temat. Biedny ten nasz naród. Od zawsze rządzony przez głupców.
@MirosawKrol-hl7po
Ай бұрын
jagnamak557 ,,...nasz naród." Czyli który? I] ,,KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Tekst uchwalony w dniu 2 kwietnia 1997 r. przez Zgromadzenie Narodowe. Tekst Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono w Dz.U. 1997, NR 78 poz. 483 zm. Dz.U. 2001 nr 28 poz. 319 26.03.2001 zm. Dz.U. 2006 nr 200 poz. 1471 07.11.2006 zm. Dz.U. 2009 nr 114 poz. 946 21.10.2009" enumeratywnie wylicza 16-ie narodów, których ,,przodkowie zamieszkiwali obecne terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od co najmniej 100 lat". Il] {Bez podtekstów osobistych}. 1a) ,,Jagna - imię żeńskie, według różnych badaczy stanowiące usamodzielnione zdrobnienie imienia: Agnieszka, bądź Jadwiga ( → Jaga → Jagna) albo Agata ( → Jagata → Jagna)"- (Wikipedia). 1b) ,,Agnieszka - imię żeńskie pochodzi od gr. Αγνή" - (Wikipedia). 1c) ,,Jadwiga - imię żeńskie pochodzenia germańskiego" - (Wikipedia). 1d) ,,Agata - imię żeńskie, pochodzące od przymiotnika ze starożytnej greki αγαθος" - (Wikipedia). 2) Imię determinuje cały los danego człowieka. 3) Proszę podać chociaż jedno imię pochodzenia polskiego?
@janusztaraszka5744
Ай бұрын
@@MirosawKrol-hl7po... proszę podać chociaż jedno imię pochodzenia greckiego lub (i) niemieckiego 🙄🥱🤗?!
@kazimieszkowalski5361
Ай бұрын
A Karzimiez Wielki , Jan Zamoyski , Stefan Batory , a Rzeczpospolita obojga Narodów to co , radził bym nadrobić wiedze !!
@wojciechwachowski9444
Ай бұрын
Jak to ?To Donald Tusk i jego oświecony rząd to też głupcy?😊
@eneuel
9 күн бұрын
19:34 Finlandia uzyskała niepodległość w 1917 roku -- chyba w efekcie zamordowania cara z jego rodziną... Estonia -- istotnie dopiero w 1918 roku... Powstania były o tyle dobre, że uzmysłowiły światu potęgę Rosji... (dobre -- lecz z tej dobroci raczej nie korzystali Polacy) 21:23 Należało zająć Zaolzie -- wprowadzić tam polskie wojsko, lecz pozostawić tam czeską administrację i szanować Czechów,...
@marcingomula3568
Ай бұрын
Janku bardzo mi się podobało. Dzięki.
@jau1183
Ай бұрын
Piński? Czy to nazwisko pochodzi od nazwy miasta Pińsk?
@TheFilinger
17 күн бұрын
To typowe nazwisko żydowskie: Piński to żyd wywodzący się z Pińska, Poznański to żyd wywodzący się z Poznania, a Warszawski, to żyd wywodzący się z Warszawy, itd.
@jau1183
16 күн бұрын
@@TheFilinger więc Pan Jan ma korzenie w Pińsku 😊.
@pawelk57
27 күн бұрын
Rozbicie dzielnicowe powodowało ze poszczególni ksiażeta dobrze współpracowali z niecmami bo nie mieli siły aby im się przecistawić. Przykład sląska który stał się cześcią rzeszy niecmieckiej i wraz z pomorzem zniknął z mapy europy razem z czechami po wojnie 30 letniej.
@reginaurbanowicz6583
Ай бұрын
Pozdrawiam ❤
@roma.r-p
Ай бұрын
Drogi Janku, ten temat już czytałam w którejś Historii, ale to mi nie przeszkadza, mogę Cię słuchać godzinami. Twój zasób wiedzy jest tak ogromny, dobrze, ze dzielisz się nim z nami, tym bardziej, ze przez cała lata jesteśmy okłamywani. Dziękuje. Pozdrawiam.
@pawelk57
27 күн бұрын
Sejm z 1652 nie uchwalono podatków na wojsko i nie ratyfikowano umowy z kozakami. co było przyczyną dalszych klesk polski.
@slawomirkazimierczak3560
Ай бұрын
Powiem prawdę taki los masz na jaki zasugujesz, czyli trzeba myśleć przewidywać a nie się podkładać
@-herb-5530
Ай бұрын
Pańszczyzna była NIEWOLNICTWEM !!! Chłopi to 3/4 ludności Polski !! Nie szanowanie KMIECIÓW , Rolników skończy sie kolejnym upadkiem Rzeczypospolitej !!
@bozenaxyz7017
Ай бұрын
Hańba!
@k.z5107
29 күн бұрын
@@bozenaxyz7017 Zmień tabletki
@AErKart
28 күн бұрын
@@k.z5107konto założone 2 lata i głupie pokrzywanie = troll, tylko jakieś dziwne zwroty używa. Chyba ze średniowiecza urwał się z choinki😅
@tomaszpodemski8981
28 күн бұрын
Nie ma już Rzeczypospolitej, jest Polska, w której rolnik jest szanowany. Wprawdzie Polska nazywa się Rzeczypospolita Polska ale Rzeczypospolita znaczy tyle co Republika.
@AErKart
28 күн бұрын
@@tomaszpodemski8981 jeśli ktoś używa takich anachronizm jak Rzeczypospolita ma herb zamiast imienia i nazwiska do tego konto założone w czasie największej aktywności trolli w Avatarze jakąś ideologię duchowej sekty KGB to znaczy że prowadzi tutaj tutaj jakąś propagandę. Trzeba przyjąć założenie że ludzie nie są takimi wcale idiotami Na jakich wyglądają w internecie tylko że większość bezsensownych wypowiedzi piszą trolle na zlecenie aby budzić zamęt
@PanMasterMind
Ай бұрын
Bardzo dziękuję za odkłamywanie polskiej historii 👍👍👍
@Piotr_59
Ай бұрын
Odkłamywanie?Wystarczy nie pomijać pewnych faktów.Historia Polski jest wygodnym narzędziem do manipulacji społeczeństwem, opcja polityczna nie ma znaczenia,wszystkie opcje grają znaczonymi kartami,to widac,słychać i czuć...
@andrzejm214
16 күн бұрын
Wygląda na to ,że w ogóle historia to nie jest "prawda historyczna" a "ideologia historyczna" . Każdy "władca" łapie jak najwięcej dzieci i wciska im swój kit po to aby mieć jak najwięcej taniej siły roboczej a każdy służalczy dziennikarz głosi i wypisuje taką historie jaką pan mu nakaże . Oj lubią lebry żyć w przepychu na koszt ciemnego ludu - oj bardzo lubią .
@sajan393
22 күн бұрын
Rzecz w tym że tych 500 przybyłych z Karolem rzeźnikiem eee odnowicielem,😅 zamieniło się w polskie elity na miejsce wyciętych Lechickich elit. Niemcy zawsze traktują nas jak niewolnicy i dążą do ekspansji oraz dominacji. Widać na przestrzeni wieków i teraz też. Tu się nic nie zmienia. Jako Frankowie wyrżnęli wszystkie plemiona Słowian gotów itd między Renem a Łabą.
@franekspyrka282
19 күн бұрын
"Niemcy zawsze traktują nas jak niewolnicy"- Ach, to dlatego, gdy pod Hanowerem zatrzymała mnie drogówka, policjant klękał przede mną i całował mnie w rękę, a potem, nieproszony próbował umyć przednią szybę w moim aucie.
@pawelk57
27 күн бұрын
Korzystanie z lokowania niemców w Polsce wynikało z tego ze własnych sie łupiło a dawało się szanse obcym.
@joannauczak1639
Ай бұрын
Dzięki ze ten przekaz i proszę o więcej , bo w szkole tego nie mówili
@mirkoskubiszewski5905
Ай бұрын
Mieszko 2, czy to był ten co go Czesi wykastrowali ?
@areckiss
Ай бұрын
Licencja Fiat też przekręt skoro mieliśmy najlepszy własny model na świecie... , volkswagen skopiował dużo ale w skromnej formie
@Wiermar
Ай бұрын
Co za brednie
@k.z5107
29 күн бұрын
spadaj trolu
@MarekPopiel
Ай бұрын
Przykre, że pańszczyznę w Polsce zniósł Car Rosji po upadku powstania styczniowego.
@trzyrazya4737
Ай бұрын
Dlaczego przykre.
@maciekczechura1078
Ай бұрын
@@trzyrazya4737 nobo jakieś mósi być !
@piotr.leniec-lincow5209
29 күн бұрын
Zniósł bo to szlachta knuła przeciwko niemu więc zabrał im niewolników. Genialny ruch .
@stanklswski
29 күн бұрын
Zniósł pańszczyznę ponieważ chciał ukarać szlachtę polską, ale to był pretekst na przejęcie jej dla imperium rosyjskiego.
@beabea9421
26 күн бұрын
Car- łaskawca 😂😂😂
@user-tl6vt2di3g
25 күн бұрын
Ale bredzisz koleś
@soniaflower7242
Ай бұрын
💓 dla zasięgu.
@lukaszsalik9827
Ай бұрын
Dobre, dziękuję
@magdapienko-ou7ez
18 күн бұрын
❤
@WojciechAdamowicz-eu7xv
23 күн бұрын
A pod jakim pretekstem sowieci stali na linii Mołotowa czyli na rzece bug do 42 roku.gdzie bylo wojsko polskie? Kto im pozwolił wejść?
@Bhagavi108
Ай бұрын
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie
@wojmru1
Ай бұрын
Brawo !
@edwardtalkowski7439
Ай бұрын
Pierwszy Żyd, wróg Polski. HISTORIA według Żydów.
@wandap9520
Ай бұрын
„Poznacie prawdę i prawda was wyzwoli” (Ew Jana 8:32).
@Baronex174
Ай бұрын
@@PanMasterMind Świadkowie Jehowy i znajomość Biblii? To jest sekta która wyuczyła się paru wersetów na pamięć i wykorzystuje je dla swoich potrzeb, w kompletnym oderwaniu od kontekstu.
@pawelk57
27 күн бұрын
Przegrane powstania były korzystne dla PRUS, też angli ponieważ osłabiały Rosje konkurenta w Azji i Europie.
Пікірлер: 513