Wystąpienie prof. Andrzeja Nowaka 23 kwietnia 2022 r. w krakowskim Sokole z okazji promocji nowej książki pt. „Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI w.”
Żal mi co niektórych szczególnie tych co nie potrzebują Ojczyzny , co źle o niej mówią nie szanują i nie kochają , nie są zżyci z Polską , historii nie znają , zasłużonych dzadów swoich nie mają .Ja tu mam korzenie i Ojczyzna moja to Polska i chcę jej rozwoju i wszystkiego co najlepsze .❤❤❤🇵🇱🇵🇱🇵🇱
@Dorota.Fantagiro
2 ай бұрын
🥇🌹
@gorolcija
2 ай бұрын
Ubi thesaurus tuss, ubi cor tuum (Mt.6,21)
@lidiakrawczyk5587
Ай бұрын
Ukraina powstała na zrabowanych ziemiach kilku Państwom Europy,utworzyli tam kolonie, karna dla najgorszych przestępców, bandziorów rosyjskich, takich mają przodków i ich geny !
@mirosawelzbieciak917
Ай бұрын
,ale kierujący tym krajem mają w sercu inne zamiary, a bezwładnoość "synów tego Narodu" jest tak wielka że nie są wstanie pojąć różnicy pomiędzy Polską Polaków ,a Megalopolis Donalda Tuska. Historia się powtarza, tylko tu niema mowy o "Wolnym Narodzie " , natomiast z góry poddana zostaje rozdarciu między Niemiecki i Ruski interes
@annabella2244
Ай бұрын
Każdy kto uznaje tradycyjną kulturę polska opartą na etyce katolickiej jest Polakiem członkiem narodu polskiego. Inni to zaledwie mieszkańcy Polski i do prawdziwych Polaków to im daleeeeeko.
@Trabert_F
4 ай бұрын
Wielka szkoda, panie profesorze, że Ukraińcy nie udzielali Polakom pomocy, tylko sprzymierzyli się z Adolfem, a także wybili ~100 000 Polaków: dzieci, kobiety i starcy...
@gracedominczak6228
2 ай бұрын
Właśnie i jak to się ma do wykładu tego profesora ?
@ewawolan5076
2 ай бұрын
@@Trabert_F Nie 100 tyś tylko pół miliona
@Camel9991
2 ай бұрын
@@Trabert_F nie wszyscy Ukraińcy tak postępowali. W zasadzie to mniejszość. Byli także tacy, którzy pomagali i warto też pamiętać, że w kampanii wrześniowej jako żołnierze Wojska Polskiego walczyło ok. 100 tys. Ukraińców. Na szczęście mniejszość Ukraińców dała się otumanić zbrodniczej ideologii nacjonalizmu i z tego powodu atakowała Polaków.
@promo510
2 ай бұрын
No bo 300 000 polakow byli w armii hitlera
@WTGibbons
2 ай бұрын
Ten profesorek z Krakówka to jakaś utopia.
@PiotrOlsztynski
Жыл бұрын
Zastanawiająco cicho jest na temat prawdziwej historii. Jako część historii o której należy mówić. Tak ku przypomnieniu... i pewnej refleksji... Tylko prawda nas w końcu wyzwoli... Historia ukraińsko-polskich relacji w skrócie: 1648 - Ukraińcy mordują tysiące polskiej szlachty - powstanie Chmielnickiego 1768 - Ukraińcy mordują 100 tys. Polskich mieszczan i szlachtę - koliszczyzna 1817 - Ukraińcy mordują 2 tys. Polaków w Małopolsce Wschodniej 1918 - Ukraińcy strzelają do tysięcy polskich dzieci we Lwowie - Orlęta Lwowskie 1920 - Ukraińcy nie potrafią obronić Kijowa oddanego im przez polskie wojsko 1931 - Ukraińcy mordują wojewodę Hołówkę 1934 - Ukraińcy mordują ministra Pierackiego 1939 - Ukraińcy mordują setki polskich żołnierzy broniących Polski 1943 - Ukraińcy dokonują ludobójstwa - około 250 tys. Polaków - Rzeź Wołyńska UPA - nie da się dokonać dokładnej estymacji ofiar. Strona ukraińska zakazuje... 1944 - Ukraińcy mordują tysiące Polaków na Kresach Płd. Wsch. - czystka etniczna 1945 - Ukraińcy mordują tysiące Polaków na Podkarpaciu - czystka etniczna 1991 - Ukraińcy otrzymują pierwsze niepodległe państwo w historii - od ZSRR 2015 = 2015 2022 - już kilka milionów Ukraińców zamieszkało w Polsce… lub więcej Nigdy nie było żadnej przychylnej Polakom myśli na ukrainie. Od doktryny doncowa, ich “dekalogu” , później u.p.a itd… w założeniu było mor....dowanie Polski i Polskości. A poniżej odrobina ukraińskiej poezji - t.szewczenko - ich wieszcz narodowy - fragment poematu “Hajdamacy”… Skasują? Dajcie noża, siłę dajcie, Męki Lachom, Męki!!! Kary Lachom kary! Jak szalony, wiesza, pali, Sieka trupie ciało: Dajcie Lacha, dajcie 7yda! Mało mi ich, mało! Dajcie Lacha, krwi dawajcie! Mięsa z krwią i pianą! Były jeszcze rz..ezie np : Batoh , Humań - gdzie zam.ordowali bes.tialsko ok 20 tyś Polaków i 7ydów - Ich zbr...odnię na Polakach i 7ydach zdają się nie mieć końca...Jeszcze jako EsesGaliz.... "Halyczyna" SS Galizien - Huta Pieniacka, Chodaczkowo WIelkie, Prehoryłe, Smoligów, wieś Borów... ostatnio zaatakowali nas znowu - Pr.//wodów - 15 listopad 22. Było jeszcze np. przystąpienie wraz z H.i.tlerem oddziałów u.k.r nacjonalistów 1 września i atak na Polskę...W Baligrodzie w Bieszczadach dołączyły do niemieckich sił, oraz sformowany przez hitlerowską Abwehrę pod dowództwem prowidu OUN Romana Suszki i Osypa Bojdunyka - Legion Ukraińskich Nacjonalistów. W skład wchodziły 2 bataliony zwanych z ukraińska kureniami - w sumie około 600 żołnierzy. Batalionami dowodzili: por. Jewhenij Hutowicz „Norim” i por. Osyp Karaczewśkyj „Swoboda”… 17 września 1939, głównodowodzący Armii Czerwonej Ukrainiec Kliment Woroszyłow, dowodzący Frontem Ukraińskim Ukrainiec Siemion Timoszenko. Katyń, główny planista i organizator Zbrodni Katyńskiej, Ukrainiec Piotr Soprunienko, szef wydziału NKWD od Spraw Jeńców Wojennych i Internowanych. Cóż. Trzeba to puścić w świat. Nawet za Katyniem stali ukraińscy szowiniści... ale próbują zatuszować prawdę w tej całej ukropropagandzie głównego nurtu... Tu chodzi tylko o prawdę. Jedynie o PRAWDĘ I PAMIĘĆ.
@Camel9991
Жыл бұрын
tak. Trzeba pokazywać i przypominać ludziom do jak okropnych rzeczy prowadzi nacjonalizm. Zastanawiające jest też, że ukraińska ludność Wołynia było w dużej mierze katolicka. Suchewycz i Bandera także wychowali się w katolickich rodzinach.
@ankag.7255
6 ай бұрын
@@Camel9991chyba prawosławna?...🤔
@jankochanowski5378
2 ай бұрын
piękne podsumowanie
@dorotawoyn6053
2 ай бұрын
👍
@marylakoodziejczyk7954
2 ай бұрын
👍👏
@jerzybies8712
6 ай бұрын
Ukraincy walczą za siebie nie za Polskę. Proszę nam nie wciskać kitu.
@sinuhe0171
4 ай бұрын
My Polacy mamy taki przywilej od bozi, że jesteśmy najważniejsi i bohaterscy. Nawet jak Polak nie chce, to i tak zostanie bohaterem. Nigdy nikt nie walczył za Polaka.. No, przecież w s z y s c y wiedzą, że my P o l a c y jesteśmy bohaterami !
@ewawilkosz6643
2 ай бұрын
Kitu ????!!!!- jak UKRAINA PADNIE, będziesz WIEDZIAŁ ,ZA KOGO MIĘDZY INNYMI WALCZYŁA, jeżeli tak się stanie, przygotuj ; matkę, żonę, córki i być może wnuczki na SPOTKANIE Z RUSKIMI ŻOŁDAKAMI......GRATULUJĘ WYOBRAŹNI!!!!!!!
@lukaszpietryka7739
2 ай бұрын
@@ewawilkosz6643 Bzdury totalne i propaganda z telewizji. Obejrzyj sobie dowolne relacje tutaj turystów jeżdżących na Ukraine np video. Odessa tego nie zobaczysz w TV, pokazują chodząc po ulicach, że żadnej wojny tam gdzie miała być nie ma. Rosja nie prowadzi z Polską żadnej wojny i nie ma roszczeń terytorialnych tak ja Banderowska Ukraina do Zakerzonia czyli naszych terenów na Podkarpaciu. I kolejna sprawa, jakimi są wdzięcznymi przyjaciółmi pokazali w trakcie protestów naszych Rolników, donosząc na nas do Brukseli. Dzisiaj rocznica Rzezi Wołyńskiej i jak zwykle nic z ich strony. Rosjanie chociaż w Katyniu zrobili cmentarz, gdzie Polacy mogli do tej pory składać wieńce i znicze a strona Ukraińska nawet nie pozwalała na ekshumacje. Ukraińce to fałszywi ludzie u Kresowiaków było takie powiedzenie ,,Ukrainiec jednego dnia z tobą wódkę piję drugiego dnia nóż w plecy wbije".
@eugeniuszgacek-hodowcaniet6426
2 ай бұрын
@@ewawilkosz6643 Nikt ci nie broni wyjazdu na wojnę, wykaż się co potrafisz 👍
@parch123456
2 ай бұрын
ukraincy walczą za Rzymian!
@karolnowakowski3778
Жыл бұрын
Iwan Demianiuk, również Iwan Groźny z Treblinki, ur. 3 kwietnia 1920 w Dubowi Macharynci, zm. 17 marca 2012 w Bad Feilnbach) - ukraiński zbrodniarz wojenny, w czasie II wojny światowej był członkiem utworzonej przez Niemców formacji SS-Wachmannschaften
@magorzatag.4711
Ай бұрын
Chciałam posłuchać , ale powiedział że Ukraina walczy za nas , więc następny lewak gada bzdury .
@ewaszczycinska3916
Ай бұрын
Nie klamcie
@Marek-xi8fp
Ай бұрын
Brawo Profesor GREAT jedyny podejmuje walkę Historii - Patriots Precz z kryminalistami ludobójcami Polaków.WOŁYŃ GOTOWA HUTA PIENIACKA HUTA STARA HUTA STEPAŃSKA TARNOPOL PANIĘTAMY!!! 🇵🇱😎👍 CAPTAIN'S WORD
@micharogozinski9636
6 ай бұрын
Jak słucham, aż chcialobhy się powiedzieć kazania księdza profesora, to zastanawiam się co ksiadz profesor zrobił z Chmielnickim i Banderą. To są jakieś fantasmagorie o ktorych Ukraincy nie mają pojęcia, to kazanie. Pan profesor popłynał... w marzeniach.
@ewawolan5076
2 ай бұрын
@@micharogozinski9636 Taki to prof od hagady 😁
@naszawarszawatv3149
2 ай бұрын
@@ewawolan5076 Szkoda, że mówi takie bzdety :(
@ewawolan5076
2 ай бұрын
@@naszawarszawatv3149 NO ,a co dowiedziałeś się z tego jego wywodu???? Lenie wody na całego nie oparte rzadnymi faktami historycznymi. Zero o napływie Tatarów na ziemię Rzeczypospolitej za czasów Jagiellonów. Zero o lekkiej jeździe tatarskiej zwanej właśnie kozakami. Zero o kolejnych buntach już od 1589!!!!!! Zero o Buszu , Batohu czy koliszczyznie. No,a z współczesnej historii zero o banderze,doncowie,melnyku..... Tylko jakieś bajania
@IrenaSzarzyńska
Ай бұрын
Wydawał się niegdyś, że jest przyzwoitym historykiem, ale również stał się twórcą n o w e j historii.
@fetorRW
6 ай бұрын
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tezami pana profesora. Widzę, że wybielanie historii Ukrainy trwa. Jestem zaskoczony, że pan profesor bierze w tym udział zapominając o wyczynach SS "Galizien" czy rzezi wołyńskiej dokonanej przez ukraińskich narodowców.
@promo510
2 ай бұрын
300 000 polakow sluzylo hitlerowi
@fetorRW
2 ай бұрын
@@promo510 Tak, wiem. Wielu z nich przy pierwszej okazji dezerterowało zasilając szeregi Korpusu Polskiego na Zachodzie, albo LWP na froncie wschodnim. W tym miejscu można postawić pytanie ilu z nich służyło z powodów ideologicznych a ilu zostało siłą wcielonych do Wehrmachtu. Jednak do utworzenia narodowych oddziałów SS składających się wyłącznie z Polaków nie doszło.
@kunegundajarocka1224
2 ай бұрын
Jaka propaganda 😅
@fetorRW
2 ай бұрын
@@kunegundajarocka1224 Cóż. Każda ze stron serwuje propagandę. Tu przydaje się umiejętność oddzielania ziarna od plew.
@andykus6776
2 ай бұрын
Dziwię się że tak wykształcony człowiek tak błędnie pojmuje historię. Zgadzam się z innymi że to jednak propaganda .
@michap.7909
2 жыл бұрын
Wczoraj zachęcałam dwóch miłośników przesiedleńców (ględzącym żeby już dać spokój z tym Wołyniem), żeby udali się do gminy żydowskiej z postulatem : koniec z mówieniem o holokauście. Odpowiedzi nie otrzymałam. Pozdrawiam.
@stanmayszko6148
2 жыл бұрын
To nie tylko Wołyń - wieś mojej teściowej na Podkarpaciu (ok. Przemyśla) UPA spaliła i to w październiku 1945 r.
@michap.7909
2 жыл бұрын
@@stanmayszko6148 Jesteśmy ludzcy ale jak mi ktoś wywiesi w moim mieście czerwono czarną płachtę to pogonie. 11 Lipca 2022 pokaże czy jesteśmy u siebie gośćmi i jakich mamy polityków.
@KrzysztofKasza-k1i
6 ай бұрын
Wojna jest zawsze wynikiem konfliktu. Czy nie trzeba spojrzeć na historię ludzi którzy tam mieszkali, co się dzało na Kremie i Doniecku przed wojną i kto tam mieszka. Czy nie wystarczy referendum.
@jankochanowski5378
2 ай бұрын
nie, bo wynik jest dla wszystkich wiadomy
@gorolcija
2 ай бұрын
@@jankochanowski5378 Kiedys nie bylo maszyn liczacych a 3xTAK sfauszowali...na 98? 2% to byli kulaki
@arturzawiski6044
2 жыл бұрын
Tylko jedno małe ale.... Aż do XIXw. Ukraina to był termin wyłącznie geograficzny a nie etniczny. Gdyby można było cofnąć się do czasów Chmielnickiego i zadać mu pytanie czy jest on Ukraińcem, to bardzo by się zdziwił i zapytał...... a kto to jest Ukrainiec? Po prostu Kozacy Zaporoscy w XVII w uważali się za Rusinów lub inaczej Ruskich a swoją ziemię nazywali po prostu Rusią. Skąd się więc wzięli Ukraińcy? Z Zaboru Austryjackiego Galicji Wschodniej. W drugiej połowie XIXw. wśród elit rosyjskich i caratu modna była idea pansławiańska tj. zjednoczenia wszystkich Słowian pod berłem Romanowów. W pierwszej kolejności to zjednoczenie miało dotyczyć Słowian prawosławnych, A gdzie poza Imperium Rosyjskim żyli prawosławni Słowianie? Ano właśnie w Galicji Wschodniej i na Bałkanach. Te idee w Wiedniu, stolicy Monarchii Austro-Węgierskiej do której należała wówczas Galicja, wywołały poczucie zagrożenia i władze austryjackie postanowiły przeciwdziałać. Uznały że najlepszym sposobem na walkę z moskofilstwem (jak nazywały prorosyjska postawę wśród Rusinów) będzie stworzenie na bazie Rusinów Galicyjskich nowego narodu......... Ukraińców (!) czyli całkowicie odrębnego od Rosjan narodu wschodniosłowiańskiego. W tym celu sprowadziły do Lwowa historyka Michaiła Gruszewskiego który napisał zmitologizowaną "Historię Ukrainy - Rusi" oraz upowszechniały język ukraiński (zapisany w wynalezionej przez pisarza Pantelemona Kulisza w pierwszej poł. XIX w. odmianie cyrlicy tzw. Kuliszowce). Głównym ośrodkiem ruchu ukraińskiego stał się pod opieką Austrii Lwów (mimo iż etnicznie był wówczas zdominowany przez Polaków i Żydów) a Galicja Wschodnia (czyli obecna Zachodnia Ukraina) stałą się kolebką ukraińskiego nacjonalizmu.
@nowacknowacki8337
2 жыл бұрын
Wtedy to po raz pierwszy(1894 r.) padają słowa prof.Hruszewskiego ZACHODNIA UKRAINA.
@miroslawsita7062
2 жыл бұрын
Jedyny rozsadny glos, jak do tej pory. Slusznie , byla to kraina geograficzna nalezaca nie tyle do Rzeczypospolitej, co do moznych rodow magnackich--Nieswiescy, Wisniowieccy, Zaslawscy czy Zbarascy. Zamieszkiwala ja naplywowa ludnosc pochodzenia polskiego, moldawskiego, rusinskiego i tatarsko-mongolskiego. Byla kraina uwazana za kresy polskie..Rozciagala sie na Zadnieprze az do Zaporoza. Skad sie wziela nazwa "Ukraina "? Wedlug mnie pojawila sie po wojnie i powinna sie raczej nazywac USkraina. Odsylam do mojego komentarza z poczatku listy.
@stanturski5480
2 жыл бұрын
Gdybym mogl to przyslalbym profesora Nowaka do Artura Zawiskiego na korepetycje. Dziekuje za tresciwe wyjasnienie.Stary,ale jeszcze jary Lwowiak.
@Lubi-lj1is
2 жыл бұрын
👍👍👍tak bylo jak Pan Artur Zawiski powiedzal !!!
@marianiedzwiecka7937
2 жыл бұрын
BANDERA wymyslil im te nazwe,
@radoroza3404
2 жыл бұрын
Profesor nie ma mojego uznania. Ks Isakowicz Zaleski ma i to ogromne w tej kwestii. Jest księdza ważne wideo na ten temat. To jest prawy człowiek nie uwikłany i nie poddany propagandzie ani przekupiony.
@ewawolan5076
2 жыл бұрын
Wracając do tematu Ukrainy i Ukraińców. Jeszcze raz piszę książka Piotra Borawskiego wydana 1986 Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej str.88-89 "Drugą grupę stanowili tak zwani Tatarzy-Kozacy. Wywodzili się oni z prostych wojowników ,którzy przybyli na Litwę w orszaku dynastów i murzów ordyńskich. Wojownicy ci utrzymywali się z uprawy niewielkich skrawków ziemi. Tatarzy-Kozacy obciążeni bylinie tylko konną służbą wojskową, ale również wieloma posługami na rzecz wielkiego księcia i jego urzędników . Należały do nich :służba transportowa, kurierska ,policyjna ,strażnicza ,myśliwska i budowlana. Tak na przykład Kozacy mieszkający w okolicach Wilna pełnili posługę :kurierską ,transportową ,strażniczą ,i myśliwską ... W ciągu pierwszej połowy xvi wieku królowie wyzwalali stopniowo Tatarów od pełnienia posług kozackich . Na przykład w 1540 roku Tatarzy zamieszkujący Rudominę i Niemierz otrzymali od Zygmunta Starego przywilej wyzwalania ich od służby kurierskiej.....W spisach wojskowych z 1528 przy każdej chorągwi Tatarskiej istniały osobne oddziały złożone z Kozaków.. W następnych spisach już ich nie ma ,duża ich część przeniosła się za rzekę Don i zaczęli tworzyć sicze do nich przybywali węgierscy Sabatowie oraz zbiegli przestępcy" Potem zaczęli wywoływać bunty przeciwko Polsce i wyrzynali ludność katolicką Tak jak wcześniej robili na Kipczaku przy walce o władzę . Jednym z pierwszych pomimo licznych przywilejów otrzymanych od królów Polskich zaczął się okres zbrojnych wystąpień przeciwko Polsce 1600-1602,gdy Polska była osłabiona przez Szwedów splądrowali Inflanty wyrzynając ludność Polską. Pomimo męstwa ,bo potem przeszli na stronę Polską w bitwie pod Kircholmem nie wymazało to jednak pamięci szlachty Litewskiej rabunków i gwałtów popełnianych na spokojnej ludności Inflant. "W 1599 roku pisarz komory mińskiej Wasyl Maślanka wniósł skargę na tatarów ,że bez płacenia myta wywieźli 12 furmanek towaru do Kopydła. Gdy przedstawiciele władzy próbowali nakłonić ich do zapłaty zagrozili siekierami "to z kroniki Przyłączyli się do powstania Chmielnickiego 1648. Pod "Żółtymi Wodami zdradzili Polaków w trakcie bitwy przyłączając się do Chmielnickiego. 1652 Bitwa pod Batohem i wykupienie przez Chmielnickiego od Turków jeńców Polskich od 3500 do 8 000 i mord na bezbronnych Husarzach twierdzili ,że śmierć jednego Lacha to metr wolnej ukrainy.. Kozacy w Buszy 1654rok wycinają bezbronną ludność Polską miasta w sposób okrutny . 1655 plądrowanie Wilna przez tatarów -kozaków sprzymierzonych z Rosjanami Grabieże i mordy na ludności cywilnej w do XVII wieku!!!! Gwałty, mordy i okradania polskich obywateli przez tatarów -kozaków Ułana . W 1665 do sądu brzeskiego wpłynęła skarga , że biorąc czeladź pana Ułana różne zbytki czynili z nożami do ludzi wyskakiwali , dziewkę w w 9 latach zgwałcili!!toż i babie uczynili" W1633 roku żołnierze Mikołaja Abrahamowicza "zapomniawszy wprzód bojaźni Bożej ..... Na domy szlacheckie najeżdżali, w dworach stawali ,zamki oblegali, brali co im się podobało ,gwałcili i kilku szlachciców posiekli " Nie mówiąc co robili ze zwykłymi ludźmi nie szlachcicami. TO TURAŃSKA DZICZ!!!! Jest jeszcze masę rzeczy jak sprzymierzali się z Rosjanami w 1685, 1688,1691, gdy Sobieski był pod Wiedniem wyniszczali polskie ziemie ,wyrzynali ludność Polską i zabijali szlachtę dotarli do centralnej Polski zanim wrócił król . Przed rozbiorami urządzali polowania z psami na Konfederatów Barskich spustoszyli Litwę w konsekwencji doprowadzili do rozbiorów .Zawsze sprzymierzali się z Moskalami od czasów Chmielnickiego. Reszta w książce tym bardziej ,że nie została napisana teraz "NIE na Zamówienie" tylko w 1986 korzystając z materiałów źródłowych.
@PiotrOlsztynski
Жыл бұрын
Zastanawiająco cicho jest na temat prawdziwej historii. Jako część historii o której należy mówić. Tak ku przypomnieniu... i pewnej refleksji... Tylko prawda nas w końcu wyzwoli... Historia ukraińsko-polskich relacji w skrócie: 1648 - Ukraińcy mordują tysiące polskiej szlachty - powstanie Chmielnickiego 1768 - Ukraińcy mordują 100 tys. Polskich mieszczan i szlachtę - koliszczyzna 1817 - Ukraińcy mordują 2 tys. Polaków w Małopolsce Wschodniej 1918 - Ukraińcy strzelają do tysięcy polskich dzieci we Lwowie - Orlęta Lwowskie 1920 - Ukraińcy nie potrafią obronić Kijowa oddanego im przez polskie wojsko 1931 - Ukraińcy mordują wojewodę Hołówkę 1934 - Ukraińcy mordują ministra Pierackiego 1939 - Ukraińcy mordują setki polskich żołnierzy broniących Polski 1943 - Ukraińcy dokonują ludobójstwa - około 250 tys. Polaków - Rzeź Wołyńska UPA - nie da się dokonać dokładnej estymacji ofiar. Strona ukraińska zakazuje... 1944 - Ukraińcy mordują tysiące Polaków na Kresach Płd. Wsch. - czystka etniczna 1945 - Ukraińcy mordują tysiące Polaków na Podkarpaciu - czystka etniczna 1991 - Ukraińcy otrzymują pierwsze niepodległe państwo w historii - od ZSRR 2015 = 2015 2022 - już kilka milionów Ukraińców zamieszkało w Polsce… lub więcej Nigdy nie było żadnej przychylnej Polakom myśli na ukrainie. Od doktryny doncowa, ich “dekalogu” , później u.p.a itd… w założeniu było mor....dowanie Polski i Polskości. A poniżej odrobina ukraińskiej poezji - t.szewczenko - ich wieszcz narodowy - fragment poematu “Hajdamacy”… Skasują? Dajcie noża, siłę dajcie, Męki Lachom, Męki!!! Kary Lachom kary! Jak szalony, wiesza, pali, Sieka trupie ciało: Dajcie Lacha, dajcie 7yda! Mało mi ich, mało! Dajcie Lacha, krwi dawajcie! Mięsa z krwią i pianą! Były jeszcze rz..ezie np : Batoh , Humań - gdzie zam.ordowali bes.tialsko ok 20 tyś Polaków i 7ydów - Ich zbr...odnię na Polakach i 7ydach zdają się nie mieć końca...Jeszcze jako EsesGaliz.... "Halyczyna" SS Galizien - Huta Pieniacka, Chodaczkowo WIelkie, Prehoryłe, Smoligów, wieś Borów... ostatnio zaatakowali nas znowu - Pr.//wodów - 15 listopad 22. Było jeszcze np. przystąpienie wraz z H.i.tlerem oddziałów u.k.r nacjonalistów 1 września i atak na Polskę...W Baligrodzie w Bieszczadach dołączyły do niemieckich sił, oraz sformowany przez hitlerowską Abwehrę pod dowództwem prowidu OUN Romana Suszki i Osypa Bojdunyka - Legion Ukraińskich Nacjonalistów. W skład wchodziły 2 bataliony zwanych z ukraińska kureniami - w sumie około 600 żołnierzy. Batalionami dowodzili: por. Jewhenij Hutowicz „Norim” i por. Osyp Karaczewśkyj „Swoboda”… 17 września 1939, głównodowodzący Armii Czerwonej Ukrainiec Kliment Woroszyłow, dowodzący Frontem Ukraińskim Ukrainiec Siemion Timoszenko. Katyń, główny planista i organizator Zbrodni Katyńskiej, Ukrainiec Piotr Soprunienko, szef wydziału NKWD od Spraw Jeńców Wojennych i Internowanych. Cóż. Trzeba to puścić w świat. Nawet za Katyniem stali ukraińscy szowiniści... ale próbują zatuszować prawdę w tej całej ukropropagandzie głównego nurtu... Tu chodzi tylko o prawdę. Jedynie o PRAWDĘ I PAMIĘĆ.
@gorolcija
2 ай бұрын
To sa najemnicy bez parolu , moga wziazsc od ciebie darmo chleb ale innemu powiedza ze chciales ich otruc ...teraz likwiduja gaze
@miroslawazawadzka7390
Ай бұрын
❤
@bogdanromicki2918
4 ай бұрын
Z całym szacunkiem dla Pana, ale odbieram Pański wykład jako wpisujący się w sens ukraińskiego pozdrowienia „Слава Україні!”. Brakowało mi na koniec okrzyku „Герої слава”. Zbyt dużo emocji Panie Profesorze wskazujących na daleko zaawansowany ukrofilizm.
@dm3199
2 жыл бұрын
Skąd się wzięła Ukraina, To jest bardzo proste pytanie, Wystarczy spojrzeć na to za kogo Ukraińcy uważają swoich bohaterów narodowych, wtedy zorientujemy się że Ukraina wzięła się z masowych mordów i czystek etnicznych.
@jaremaw2368
2 жыл бұрын
_"Jeden martwy Lach, to metr kwadratowy wolnej ókrainy"_ mówili.
@ewawolan5076
2 ай бұрын
Piotr Borawski napisał na ten temat opracowanie historyczne: Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej . Wydane w 1986
@szpulc
Ай бұрын
Bzdura. Ukraińcy to Rusini z zmieniona nazwa na Ukraińcy. A Wołyń nie jest ich źródłem tożsamości
@szpulc
Ай бұрын
Włącz myślenie bo powtarzasz to co jest w telewizji
@lukaszpietryka7739
2 жыл бұрын
Jak zwykle te same bajeczki, za wolność naszą i waszą. W czasie II wojny światowej jakoś Ukraina nie pomogła Polsce i Polakom, a sam Chmielnicki oddał ich Rosji w Perejasławiu. I taka to Ukraina :)
@superclash3361
2 жыл бұрын
Україна після проголошення незалежності в 1918році була розірвана між Польщею і більшовицькою росією .Україна боролася з обома окупантами
@prawdziwaprawda2674
6 ай бұрын
. Jak im z PL bylo tak źle, to teraz mają lepiej ......
@lukaszpietryka7739
6 ай бұрын
@@superclash3361 Nikt na Świecie nie uznał tej niepodległości w tamtym czasie
@@danutamarciniszyn1732 Sami nie chcieli być częścią Państwa Trójczłonowego, więc do końca została tylko Korona i Litwa, Oni woleli stepy i bandycki styl życia. Turcy też mieli z nimi problemy.
@stas5748
Ай бұрын
Polubiłem Pana nie tylko za poglądy ale i za prawicowy ubiór, ale nie zgodzę się, że bliskość z Ukrainą jest dla nas lepszą alternatywą niż z Rosją i nie uważam wcale, że oni walczą za naszą wolność, i jedni i drudzy zawsze byli i są naszymi wrogami! A wobec wroga trzeba być zawsze silnym a nie oddawać mu swoją broń!
@ZoGajda
23 күн бұрын
Tak tak tak w sam punkt
@MrAnari1
Жыл бұрын
Moja rodzina mieszkala od wieków za Bugiem przez cale życie mi rodzice opowiadajac o czasach kiedy tam byla Polska mowili a unas w domu Pan tworzy historie pod swoj punkt i dla mnie to jest obrzydliwe ,
@Dorota.Fantagiro
2 ай бұрын
A może poproszony,skoro Niemcy piszą nowy podręcznik historii Polsce.
Bardzo cenię pana profesora , ale tym razem stanowcze veto !!!! Toż to agitka towarzystwa przyjaźni polsko-ukraińskiej.Więcej umiaru ! Kozacy dokonywali rzezi narodu polskiego przez wieki ! Powodowali problemy z Turcją , a na koniec zdradzili ( to robili nagminnie ) tak naprawdę Rzplitą . I teraz mamy w nich widzieć obrońców wolności i mieć jakieś zobowiązania . Hadko tego słuchać (jak już jesteśmy na dzikich polach )
@tadeuszswierzewski6770
6 ай бұрын
Ohhggh
@sugman6614
6 ай бұрын
No tak ale skąd ta niechęć kozaków do nas, niebyło czasem tak że byli przez nas wykorzystywani, że nie tylko nie mieli równych praw, ale też polska szlachta chciała z nich zrobić chłopów pańszczyźnianych? Śmiem twierdzić że to przez polską szlachtę, która patrzyła tylko na własne interesy a nie dobro kraju i narodu, kozacy się zbuntowali i jak to mówisz zdradzili. Zastanawiam się jak by się potoczyło gdyby dostali prawa na równi z szlachtą polską i litewską, czy wybuchły by powstania i czy by "zdradzili".
@ewawolan5076
2 ай бұрын
@@sugman6614 Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej Piotra Borowskiego dają właśnie odpowiedź, że to jest po prostu turanszczyzna
@SławomirLejk
2 ай бұрын
Teraz należy podziękować Ukraińcom za tłumienie Powstania Warszawskiego.
@andrzejkrywen1791
2 ай бұрын
Masz oczywiście na myśli pierwsze Powstanie Warszawskie, to w Getcie. Bo w tym drugim, rozpoczętym 1go sierpnia, udział formacji ukraińskich był niewielki.
@jankochanowski5378
2 ай бұрын
i za ochronę obozów zagłady
@zbigniewbryska5335
2 ай бұрын
Tak. Bo powstanie warszawskie to był błąd. Przez to Warszawa została zniszczona. Ukraińcy walczyli z powstańcami by ocalić Warszawę. Jeszcze kilka lat i takiej wersji będą się dzieci uczyć w szkołach. Wszystko jest możliwe.
@jankochanowski5378
2 ай бұрын
@@zbigniewbryska5335 dobre :)
@gorolcija
2 ай бұрын
Tydzien? przed tym bylo Lwowskie ale o nim i o tym co sie stalo pozniej.... nie dobra mowic...
@SN-ce2et
6 ай бұрын
Jaki koszt tego zlecenia by tworzyć historię która nie miała miejsca
@gorolcija
2 ай бұрын
myrotworec zalozony na serwerach usa Dymo ....daruje go zdrowiem
@ミシリベツマチ
2 жыл бұрын
Ukraińcy płacą teraz za złe decyzje przeszłości. Zamiast trzymać się Rzeczypospolitej, to ją osłabili a na to przyszli Ruscy, którzy trzymają ich za mordę aż do dzisiaj...
@dm3199
2 жыл бұрын
Nie Zapomnijmy o tym że Ukraińcy pielęgnują tradycje faszystowskie od czasów II wojny światowej, integracja Batalionu azov i innych organizacji faszystowskich do armii i innych służb państwowych nie wróży im dobrej przyszłości.
@robal514
2 жыл бұрын
Ruscy to znaczy po polsku Rusini (Ukraińcy)
@robal514
2 жыл бұрын
W tamtych czasach nie było Ukraińców - za to była prawosławna Sicz. Senat polski pod wpływem jezuitów zabronił prawosławia i wybuchła wojna religijna co wykorzystała Moskwa
@dm3199
2 жыл бұрын
@@robal514 Ruscy to Rosjanie w formie lekceważącej
@robal514
2 жыл бұрын
@@dm3199 To może idiota to D M w formie lekceważącej ?
@miroslawnikiciuk7155
6 ай бұрын
Ukrainy nigdy nie było. To teraz tylko mendzenie. Amen!
@CzeslawLiszka
Ай бұрын
Tu jest gora tam dolina w d..ie lezy ukraina.!!!Smieszy mnie jak slysze ze chachly sa europejczykami>!!!Czegos takiego nikt dotychczas nie powiedzial. !!!! Miac sie czy plakac???
@krystynabeszynska7966
Ай бұрын
Co Pani pisze. Mój dziadziuś podczas 1 wojny , światowej służył w wojsku carskim. Po powrocie do domu mówił" Ukraina to kraj mlekiem i miodem płynący. Tam pszenica tak rośnie wspaniale a kłosy są tak duże na 3 zaciski dłoni. Już wtedy mówił: Ukraina wyżywi Całą Europe i jeszcze więcej krajów. Nie potrzeba siać żadnych nawozów - ziemia na Ukrainie to skarb od Samego Boga,Jak sie Pani wypowiada mendzenie? wstyd.
@football5061
Ай бұрын
Przecież to jest historycznie nieprawdziwe stwierdzenie! Co za bzdury! Ukraina ma swoją historię i istnieje po dziś dzień.
@KropkaEM
Ай бұрын
Komuniści stworzyli republikę ukraińska i tym samym niejako nadali państwowość ukraińska.A że na większości ziem polskich....
@GrzegorzMusiszowicz
9 ай бұрын
W Rosji wcześniej zniesiono pańszczyznę niż w USA niewolnictwo.
@anza9464
2 ай бұрын
car Aleksander II zniósł w 1861 roku pańszczyznę w zaborze rosyjskim nie z wielkoduszności, ale z powodu możliwości zasilenia wojska rosyjskiego chłopami, którzy już nie byli własnością szlachty i bojarów.
@MrGOSIA123able
2 ай бұрын
Najpóźniej z zaborców.
@janhusar9105
Ай бұрын
Mądry inaczej.
@zbychpawelec1908
2 жыл бұрын
Mam wrażenie, ze ten wykład był poprawny politycznie, przez co nie oddaje prawdziwego oblicza Rusinów ( bo to Rus Kijowska). Wołyń stał się dobitnym przykładem szacunku Ukraińców do Polaków. Mój wujek cudem uratował się z rzezi na Wołyniu. A to co mówił jest przerażajace. Do dzisiaj prezydent Zelensky nie obiecał godnego pochówku pomordowanych w bestialski sposób naszych rodaków. I nie odwołał ogłoszonego roku 2022 rokiem UPA i nie odciął się od czczenia Bandery przez jego rodaków.
@Camel9991
Жыл бұрын
tak. Trzeba pokazywać i przypominać ludziom do jak okropnych rzeczy prowadzi nacjonalizm. Zastanawiające jest też, że ukraińska ludność Wołynia było w dużej mierze katolicka. Suchewycz i Bandera także wychowali się w katolickich rodzinach.
@barbaraziemska1329
2 ай бұрын
@@Camel9991greko - katolickich, a nie katolickich, a to wielka różnica
@Camel9991
2 ай бұрын
@@barbaraziemska1329 nie. Grekokatolicy to katolicy. Tak samo jak rzymscy katolicy. Kościół grekokatolicki powstał w XVI w. z inicjatywy polskiego króla, ucierpiał wiele w okresie ZSRR, ale dzięki staraniom Jana Pawła II po 1991 r. został wzmocniony i odbudowany.
@gigilatro
2 жыл бұрын
Przypominam, że dla Lwowa (tego ukraińskiego) 2022 jest rokiem UPA. To do jakiej tradycji odwołuje się Ukraina? Do zachodniej, Rzeczpospolitej? Czy do wschodniej i to w wersji tej najbardziej prymitywnej, tatarskiej?
@dariuszxyz1372
2 жыл бұрын
Ukraina (zwłaszcza ta zachodnia) jest neobanderowska. Co do tego nikt zdrowy na umyśle nie może mieć żadnych wątpliwości.
@ProKontra99
2 жыл бұрын
DO banderiwskiej ,śpiewają pieśni o Banderze . Wołyń tabu ,nigdy nie będzie potępienia UPA. NIGDY. TO FASZYZM !
@chriss22NRW
2 жыл бұрын
Tylko we Lwowie, Lwow to nie cala Ukraina ? UPA, co masz kurwo do UPA, byliscie okupantami i falszujecie historie ! Ja, mowie ze mi nie szkoda niewinnych, bo kurwa to bylo straszne, ale wasza wladza traktowala nas jak gowno !
@miromanorzechowski5845
7 ай бұрын
Kazdy pies ma zakodowne ze jak sika to podnosi noge do gory bo tak od malego ma zakodowane A sluchacze po co wysluchuja takiego Holownie . Tuska i innych i jeszcze klaskaja = ? siedza wysluchuja ich kazania dlaczego ? pewnie od dziecka cos maja zakodowane wpojone sluchanie Kazan z ambony tak im wlazlo do glowy ta przypadlosc poczucie naiwnego niewolnika bez rozumu zakompleksionego ? Wszyscy pseudomowcy wydaja sie im duzo madrzejsi od nich ?
@janbiela4837
2 жыл бұрын
Nie zgadzam się z tenorem prelegenta.... urodziłem się między Prutem i Czeremoszem , teraz mam 80 lat i wiem ,,swoje", Pozostawiliśmy tam kuznię i majatek dziadka 50 ha , i za to od PRLu mieliśmy wpis w dowodzie osobistym urodzony w ZSRR! Mam pretensje do ,,warszawki" ,że nie chroniła nas /moherów/, w czasie rzezi ....tyle krwi a teraz słucham i nie rozumię .a wystarczyło przesłać przeciwko Banderze kilka plutonów i dać broń ludności a nie było by holokaustu.Wykład w moim rozumieniu ma na celu zbudowanie historii na bazie ,że Kozacy to przodkowie Ukraińców....ale może żle zrozumiałem ? Jestem stary i przestaję rozumieć co się dzieje wokół mnie.
@barbarapszczoa6740
2 жыл бұрын
Brawo!! Dziękuję Panu za odwagę i za wątpliwości... Ja również z przekazów babci i mamy wiem "swoje" i również mam takież same, jak Pan .....wątpliwości Pozdrawiam Pana bardzo serdecznie
@rov3rPL
2 жыл бұрын
@@barbarapszczoa6740 Ciężko wam, co?
@barbarapszczoa6740
2 жыл бұрын
@@rov3rPL ...ot, Polak??
@janbiela4837
2 жыл бұрын
@@barbarapszczoa6740 ot-to rusycyzm a czy pcioła ma pejsy aaaaaaaaaaaa?
@romankasprzak7464
2 жыл бұрын
Wielce szanowny panie. Pan profesor Nowak, jest jednym z największych w obecnych czasach naszych skarbów narodowych. Jednak zgadzam się z pańskim zdaniem, że nasz naród nasza Ojczyzna została pozbawiona, naszego najwiekszego majątku - ziemi. Majątki zagrabione przez okupantów sowieckich zostały tam, a w zamian przesiedlono Polaków na tak zwane ,, ziemie odzyskane" gdzie w ułamach procenta nie rekompensowało to co zostało utracone przez naszych braci POLAKÓW. Z Bogiem.
@jaxadoliwa2962
2 жыл бұрын
Przeintelektualizowane pierdoły. A rzeczywistość skrzeczy. Jakie są ukry każdy widzi. Nawet bez lupy.
@arturwiktor699
2 жыл бұрын
pan Prof. śmiechu warte kilkusetletnią tradycja Ukrainy, ależ ta propaganda postępuje.
@mariawoz5783
2 жыл бұрын
Tak, to jest szokujące! Przejrzałam par miesiecy temu książkę o tej treści w księgarni i włosy mi dęba stanęły. Przed zarazą kupiłam 1 tom Historii Polski ale jeszcze nie miałam sposobności się zabrać, tylko z doskoku ale już nie wiem ile % faktow tam jest a ile konfabulacji. Marny nasz Polaków los gdy ciágle tak nas faszerujá kamstwami z kazdej strony.
@eni3170
2 жыл бұрын
A nasi przodkowie leżą na ziemi ukraińskiej,bez grobów,ich kości rozrzucone i do tej pory "nasi ukrowcy bracia" nie pozwalajä ich odszukać i godnie pochować! Dziękujemy wam ukry
@Dariusz-gx2cw
6 ай бұрын
To prawda bez rozliczenia zbrodni na Wołyniu nie da się normalnie funkcjonować.
@JadwigaRogóż-p5r
2 ай бұрын
Precz sługo oligarchów zagranicznych !!!
@marialigierska1058
2 жыл бұрын
Oprócz tego ,,że Kozacy byli dumni i odważni, ale także byli agresywni i okrutni. Bliżej im było do kultury turanskiej niż łacińskiej. A to nioslo za sobą zupełnie inne pojmowanie, etyki i moralności.
@MM-dh2hl
2 жыл бұрын
Tylko turańskiej.
@ewaj.okorowska2547
2 жыл бұрын
@@MM-dh2hl sadze,ze dramatem tego narodu jest to o czym mowil P.prof.a wiec z jednej strony wychowankowie Rzeczpospolitej z aspiracjami i wyksztalceniem rownym szlachcie polskiej,a z drugiej czesciowo mentalnosc przynalezna cywilizacji turanskiej i stad Ukraina zadnieprzanska i przednieprzanska
@miroslawsita7062
2 жыл бұрын
Najgorsza jak wiemy byla Dzicz Zaporowska i wiekszosc populacji Zadnieprza. Odsylam do mojego komentarza .
@ukaszjonczyk2658
2 жыл бұрын
oraz tęczowi jak ich obecny superKozak na Szpilkach i kokainie!
@annawitkowska6697
2 жыл бұрын
@@miroslawsita7062 glupi jestes jak but. kozacy donscy to pionierzy dziczy. sicz zaporowska to mogla "pomarzyc" o takim zdziczeniu
@WieIkaPolska
2 жыл бұрын
Słuchałem przed chwilą wykładu profesora Nowaka sprzed 7 lat na temat sąsiedztwa Polski i Rusi (X - XIV wiek). Zupełnie inna narracja - całkowicie historyczna i propolska. To co tutaj mówi to propaganda głównego nurtu.
@stanturski5480
2 жыл бұрын
On sie po prostu BOI mowic teraz inaczej!
@pawelross1467
2 жыл бұрын
Bądźmy szczerzy w stosunku do siebie .Przy obecnym pokoleniu i rozwoju technik manipulacji ,można mówić co się chce i co slina na język przyniesie .Za niedługo nikt tego nie będzie pamiętał.Shimon Peres podczas swojej wizyty w Polsce powiedział im ,po co Polakom historia .Teraz mamy tego efekty .
@dariuszxyz1372
2 жыл бұрын
Każdy chce na tym konflikcie zarobić (zobacz jaki nastąpił wysyp kanapowych ekspertów 😂). A na pewno nie zarobisz jeśli będziesz mówić coś innego niż "propaganda głównego nurtu". Jeszcze kłopotów sobie narobisz.
@andrzejstoszek4035
2 жыл бұрын
Nie ma powodu kryc jakie ma poglad to Dmitro Doncow jego prace dostepne tylko po Ukr a szkoda to plagiat jego pogladuw
@jannogal3078
2 жыл бұрын
wieśniacko i trywialnie: "tylko świnia nie zmienia zdania"
@CzeslawLiszka
Ай бұрын
A kto zrobil RZEZ WOLYNSKA???,A kto gasil WARSZAWE benzyna po Powstaniu??? Kto mordowal POLAKOW w W-wie???bez obwijania gowna w bawelne!!
@K2iK
2 жыл бұрын
Z całym szacunkiem ale to wykorzystywanie tzw. autorytetu do tworzenia propagandy i manipulowania odbiorcami.
@frankj.thomas9429
2 жыл бұрын
Comrade ruSSia is waiting for you. They always have a place for traitors.
@olasek7972
2 жыл бұрын
Oj waszej bolszewii takie wykłady nie leżą, wasza propaganda runęła w 1989
@bozenab7219
18 күн бұрын
Jeśli się nie zna własnej historii to będziemy skazani na jej ponowne przeżywanie. A przecież bardzo starano się i stara się żebyśmy my i nasze pokolenia jej nie znali. Ale co niektórzy być może pamiętają lub nie ,,redutę Ordona,,
@krzysztofkaminski8723
2 жыл бұрын
Manipulant.
@bekitnalaguna9138
2 жыл бұрын
Żyjemy w trudnych i niebezpiecznych czasach. Czasach, w których orawdy już nie ma. Prawda umarła. Niszczone są fakty historyczne, a tworzone nowe zakłamane. Od ponad dwóch lat, klamstwo i propaganda narasta. Musimy sami szukać prawdyi faktów. Musimy, bo inaczej, zsgubimy się w tych kłamstwach.
@robertsikora2755
2 жыл бұрын
Takie czasy istnieją od zarania dziejów człowiekowatych 😂😂😅😆 proponuję rozpocząć studia historyczne, socjologiczne i psychologiczne, one dają narzędzia, dzięki którym jesteśmy w stanie badać świat. Ale badania we wszystkich naukach opierają się o matematykę. Proponuję ruszyć dupę i wziąć się do pracy nad źródłami historycznymi zamiast pleść androny. Natomiast historia w gimnazjum czy liceum jest zwykłą propagandą historyczną, przeznaczoną dla capite censi, odpornych na "czary" kapłanów Tota (Dżehuti) czy Nabu...
@bogumidezor6235
2 жыл бұрын
Prawda nie umarła, tylko trzeba o nią walczyć
@elzbietamalinska3580
2 жыл бұрын
Zachować pamięć o tych, którzy tylko na naszą pamięć liczyć mogą.
@urszulaowczarek4380
2 жыл бұрын
A ten profesor jest tego przykładem.
@dankazor7642
2 жыл бұрын
Jeśli przynajmniej to twoje twierdzenie że prawdy już nie ma jest prawdziwe No to znaczy że jednak prawda istnieje
@Hanys111
2 жыл бұрын
Od zawsze tzw. historia to dziewka sprzedajna. Kto przy głosie, temu daje. Tak było, jest i będzie niestety.
@WTGibbons
2 ай бұрын
Gdyby "Putin" chciał niezależności i wydajności Rosjan i Rosji, to oligarchowie wprowadziliby sobie "ustawę Wilczka".
@ewagorecka7224
2 жыл бұрын
kolejna "agitka"tym razem w tle z historią... żałosne!!! .. przypomnę słowa (jakże prorocze) Pawła Jasienicy " czkawką Wam się już nieraz odbiła...
@frankj.thomas9429
2 жыл бұрын
Comrade ruSSia is waiting for you. They always have a place for traitors.
@marekmodnicki4261
2 жыл бұрын
Zgadzam się z tym
@CrazyLeiFeng
2 жыл бұрын
Moskal zawsze kradl. I teraz i wtedy gdy okupowal Polske.
@ewawolan5076
2 жыл бұрын
Wracając do tematu Ukrainy i Ukraińców. Jeszcze raz piszę książka Piotra Borawskiego wydana 1986 Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej str.88-89 "Drugą grupę stanowili tak zwani Tatarzy-Kozacy. Wywodzili się oni z prostych wojowników ,którzy przybyli na Litwę w orszaku dynastów i murzów ordyńskich. Wojownicy ci utrzymywali się z uprawy niewielkich skrawków ziemi. Tatarzy-Kozacy obciążeni bylinie tylko konną służbą wojskową, ale również wieloma posługami na rzecz wielkiego księcia i jego urzędników . Należały do nich :służba transportowa, kurierska ,policyjna ,strażnicza ,myśliwska i budowlana. Tak na przykład Kozacy mieszkający w okolicach Wilna pełnili posługę :kurierską ,transportową ,strażniczą ,i myśliwską ... W ciągu pierwszej połowy xvi wieku królowie wyzwalali stopniowo Tatarów od pełnienia posług kozackich . Na przykład w 1540 roku Tatarzy zamieszkujący Rudominę i Niemierz otrzymali od Zygmunta Starego przywilej wyzwalania ich od służby kurierskiej.....W spisach wojskowych z 1528 przy każdej chorągwi Tatarskiej istniały osobne oddziały złożone z Kozaków.. W następnych spisach już ich nie ma ,duża ich część przeniosła się za rzekę Don i zaczęli tworzyć sicze do nich przybywali węgierscy Sabatowie oraz zbiegli przestępcy" Potem zaczęli wywoływać bunty przeciwko Polsce i wyrzynali ludność katolicką Tak jak wcześniej robili na Kipczaku przy walce o władzę . Jednym z pierwszych pomimo licznych przywilejów otrzymanych od królów Polskich zaczął się okres zbrojnych wystąpień przeciwko Polsce 1600-1602,gdy Polska była osłabiona przez Szwedów splądrowali Inflanty wyrzynając ludność Polską. Pomimo męstwa ,bo potem przeszli na stronę Polską w bitwie pod Kircholmem nie wymazało to jednak pamięci szlachty Litewskiej rabunków i gwałtów popełnianych na spokojnej ludności Inflant. "W 1599 roku pisarz komory mińskiej Wasyl Maślanka wniósł skargę na tatarów ,że bez płacenia myta wywieźli 12 furmanek towaru do Kopydła. Gdy przedstawiciele władzy próbowali nakłonić ich do zapłaty zagrozili siekierami "to z kroniki Przyłączyli się do powstania Chmielnickiego 1648. Pod "Żółtymi Wodami zdradzili Polaków w trakcie bitwy przyłączając się do Chmielnickiego. 1652 Bitwa pod Batohem i wykupienie przez Chmielnickiego od Turków jeńców Polskich od 3500 do 8 000 i mord na bezbronnych Husarzach twierdzili ,że śmierć jednego Lacha to metr wolnej ukrainy.. Kozacy w Buszy 1654rok wycinają bezbronną ludność Polską miasta w sposób okrutny . 1655 plądrowanie Wilna przez tatarów -kozaków sprzymierzonych z Rosjanami Grabieże i mordy na ludności cywilnej w do XVII wieku!!!! Gwałty, mordy i okradania polskich obywateli przez tatarów -kozaków Ułana . W 1665 do sądu brzeskiego wpłynęła skarga , że biorąc czeladź pana Ułana różne zbytki czynili z nożami do ludzi wyskakiwali , dziewkę w w 9 latach zgwałcili!!toż i babie uczynili" W1633 roku żołnierze Mikołaja Abrahamowicza "zapomniawszy wprzód bojaźni Bożej ..... Na domy szlacheckie najeżdżali, w dworach stawali ,zamki oblegali, brali co im się podobało ,gwałcili i kilku szlachciców posiekli " Nie mówiąc co robili ze zwykłymi ludźmi nie szlachcicami. TO TURAŃSKA DZICZ!!!! Jest jeszcze masę rzeczy jak sprzymierzali się z Rosjanami w 1685, 1688,1691, gdy Sobieski był pod Wiedniem wyniszczali polskie ziemie ,wyrzynali ludność Polską i zabijali szlachtę dotarli do centralnej Polski zanim wrócił król . Przed rozbiorami urządzali polowania z psami na Konfederatów Barskich spustoszyli Litwę w konsekwencji doprowadzili do rozbiorów .Zawsze sprzymierzali się z Moskalami od czasów Chmielnickiego. Reszta w książce tym bardziej ,że nie została napisana teraz "NIE na Zamówienie" tylko w 1986 korzystając z materiałów źródłowych.
@ewagorecka7224
2 жыл бұрын
@@ewawolan5076 W szkole tego niestety nie przekażą.. ..a historia lubi zataczać co jakiś czas koło....
@lewlion3512
2 жыл бұрын
Aha A o Wołyniu co powiemy? Hm? Nic???? Propagande pancio sieje.
@promo510
Ай бұрын
@@lewlion3512 a po co ci wolyn?
@JR-se5sf
7 ай бұрын
Południowowschodnia Polska to są tereny Lachów. Od wielu wieków, jeszcze przed chrzstem Polski te tereny były strasznie najeżdżane i mordowane. Sami ruscy piszą, że ziemia Lacka kończy się na rzece Styr.
@jozefbiaas
6 ай бұрын
😮🎉🎉🎉😂❤❤❤❤ 0:40 0:40
@Embrod
5 ай бұрын
Nie walczyli i nie walczą za nas. Ta ich wolność, zawsze kończyła się brutalnymi mordami, przeprowadzonymi na chłopstwu polskim i paleniu wiosek. Zarówno u ich przodków, to jest kozaków i później w XXwieku. 11:15 Piękne falsyfikowanie historii. Coś takiego, jak świadomość ukraińska to druga połowa XIX wieku. Zresztą wzniecona przez Austrię, bo się Rosja zbytnio rozpychała. 30:50 Czyli lider kozacki, wybrał sobie Moskwę. Na tym można skończyć.
@peterpegaz8950
2 жыл бұрын
Wiecie dlaczego wolę matmę od historii.? Bo w matematyce 2x2 jest 4 i nie inaczej. A w historii każdy może zinterpretować konkretne fakty na swój sposób. Ba, każdy powie ze to on ma rację
@Laplasian
2 жыл бұрын
Wiesz że nic nie wiesz o matmie? :-) 2x2=0 w ciele Z2, 2x2=5 jeżeli odpowiednio (jeszcze inaczej) zdefiniować mnożenie. Chodzi o subtelność, dystynkcję w rozumowaniu i głębokie zrozumienie z czym mamy do czynienia (tutaj z mnożeniem). Potrzeba tego zarówno w życiu jak i w matmie - niektórzy to mają a inni wolą uproszczoną prawdę o świecie.
@andrzejrozycki8968
2 жыл бұрын
@@Laplasian Być może pański niezwykły iloraz ...upoważnił mnie do odpowiedzi. Pozostając z szacunkiem dla pańskiej logiki, ja jednak pozostanę przy naturalnej logice Fibonacciego.
@andrzejrozycki8968
2 жыл бұрын
Słuszna uwaga.Zdawiam serdecznie.
@aleksandrakuklinska1870
2 жыл бұрын
@@andrzejrozycki8968 pozdrawiam Panów Jednego i Drugiego po równi serdecznie dziękując za wiedzę (której i tak nie jestem w stanie pojąć).
@heniuszczesliwy9711
2 жыл бұрын
@@Laplasian Czy to co opisujesz to " wyższa matematyka " ?
@wiolettapilka2948
2 жыл бұрын
To nie jest wykład, to jest kazanie! A dlaczego Amerykanie od 2014 mają tak duży wpływ na Ukrainę która jest tylko pinpongiem w rozgrywkach polityki imperjalnej Ameryki!
@ewawolan5076
2 жыл бұрын
Wracając do tematu Ukrainy i Ukraińców. Jeszcze raz piszę książka Piotra Borawskiego wydana 1986 Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej str.88-89 "Drugą grupę stanowili tak zwani Tatarzy-Kozacy. Wywodzili się oni z prostych wojowników ,którzy przybyli na Litwę w orszaku dynastów i murzów ordyńskich. Wojownicy ci utrzymywali się z uprawy niewielkich skrawków ziemi. Tatarzy-Kozacy obciążeni bylinie tylko konną służbą wojskową, ale również wieloma posługami na rzecz wielkiego księcia i jego urzędników . Należały do nich :służba transportowa, kurierska ,policyjna ,strażnicza ,myśliwska i budowlana. Tak na przykład Kozacy mieszkający w okolicach Wilna pełnili posługę :kurierską ,transportową ,strażniczą ,i myśliwską ... W ciągu pierwszej połowy xvi wieku królowie wyzwalali stopniowo Tatarów od pełnienia posług kozackich . Na przykład w 1540 roku Tatarzy zamieszkujący Rudominę i Niemierz otrzymali od Zygmunta Starego przywilej wyzwalania ich od służby kurierskiej.....W spisach wojskowych z 1528 przy każdej chorągwi Tatarskiej istniały osobne oddziały złożone z Kozaków.. W następnych spisach już ich nie ma ,duża ich część przeniosła się za rzekę Don i zaczęli tworzyć sicze do nich przybywali węgierscy Sabatowie oraz zbiegli przestępcy" Potem zaczęli wywoływać bunty przeciwko Polsce i wyrzynali ludność katolicką Tak jak wcześniej robili na Kipczaku przy walce o władzę . Jednym z pierwszych pomimo licznych przywilejów otrzymanych od królów Polskich zaczął się okres zbrojnych wystąpień przeciwko Polsce 1600-1602,gdy Polska była osłabiona przez Szwedów splądrowali Inflanty wyrzynając ludność Polską. Pomimo męstwa ,bo potem przeszli na stronę Polską w bitwie pod Kircholmem nie wymazało to jednak pamięci szlachty Litewskiej rabunków i gwałtów popełnianych na spokojnej ludności Inflant. "W 1599 roku pisarz komory mińskiej Wasyl Maślanka wniósł skargę na tatarów ,że bez płacenia myta wywieźli 12 furmanek towaru do Kopydła. Gdy przedstawiciele władzy próbowali nakłonić ich do zapłaty zagrozili siekierami "to z kroniki Przyłączyli się do powstania Chmielnickiego 1648. Pod "Żółtymi Wodami zdradzili Polaków w trakcie bitwy przyłączając się do Chmielnickiego. 1652 Bitwa pod Batohem i wykupienie przez Chmielnickiego od Turków jeńców Polskich od 3500 do 8 000 i mord na bezbronnych Husarzach twierdzili ,że śmierć jednego Lacha to metr wolnej ukrainy.. Kozacy w Buszy 1654rok wycinają bezbronną ludność Polską miasta w sposób okrutny . 1655 plądrowanie Wilna przez tatarów -kozaków sprzymierzonych z Rosjanami Grabieże i mordy na ludności cywilnej w do XVII wieku!!!! Gwałty, mordy i okradania polskich obywateli przez tatarów -kozaków Ułana . W 1665 do sądu brzeskiego wpłynęła skarga , że biorąc czeladź pana Ułana różne zbytki czynili z nożami do ludzi wyskakiwali , dziewkę w w 9 latach zgwałcili!!toż i babie uczynili" W1633 roku żołnierze Mikołaja Abrahamowicza "zapomniawszy wprzód bojaźni Bożej ..... Na domy szlacheckie najeżdżali, w dworach stawali ,zamki oblegali, brali co im się podobało ,gwałcili i kilku szlachciców posiekli " Nie mówiąc co robili ze zwykłymi ludźmi nie szlachcicami. TO TURAŃSKA DZICZ!!!! Jest jeszcze masę rzeczy jak sprzymierzali się z Rosjanami w 1685, 1688,1691, gdy Sobieski był pod Wiedniem wyniszczali polskie ziemie ,wyrzynali ludność Polską i zabijali szlachtę dotarli do centralnej Polski zanim wrócił król . Przed rozbiorami urządzali polowania z psami na Konfederatów Barskich spustoszyli Litwę w konsekwencji doprowadzili do rozbiorów .Zawsze sprzymierzali się z Moskalami od czasów Chmielnickiego. Reszta w książce tym bardziej ,że nie została napisana teraz "NIE na Zamówienie" tylko w 1986 korzystając z materiałów źródłowych.
@gigibecali8758
Ай бұрын
Czy nadal po 2 latach Pan Profesor uważa, że Ukraince walczą za ich i naszą wolność? Czy jednak tu rozchodzi się o Polskę a ta cała mniemana wojna jest ustawką wykreowaną przez tych, którzy mają interes w tym by Polska przestała być Polską
@janw8141
2 жыл бұрын
Na Ukrainie w tej chwili jest poligon doswiadczalny najnowszej broni . Czyli sprawdzaja Rosjan . Finisz jest trudny do przewidzenia bo jeszcze jest kilka nowosci do przetestowania.
@elektronicznetorturystopze472
2 жыл бұрын
Dokładnie tak ...
@wojciechwisowski5288
2 жыл бұрын
@@elektronicznetorturystopze472 W ogóle ciekawe czy czasem nie testują razem z Chińczykami. Oczywiście ze sprzętem byłbo cieżko, ale systemy dowodzenia, wywiad satelitarny i ogólne rozpoznanie jak działa nato?
@elektronicznetorturystopze472
2 жыл бұрын
@@wojciechwisowski5288 Amerykanie z Chińczykami ?Tak w ogóle to jest wojna kognitywna, a celem jej jest domena ludzka, dokładnie to polem bitwy jest umysł czlowieka. Stąd tyle propagandy . manipulacji medialnej , faktami generalnie , sprawdzają podczas takiej wojny informacyjnej, psychologicznej na ile umysły ludzi są już przestawione na odwrotne myślenie do zaistniałych faktów, ile ludzie z tego co widzą właściwie ogarniają, a algorytmy AI, na portalach społecznościowych, wszelkich kanałach sprawdzają te reakcji ...Bo celem głównym Tej wojny jest globalny reset, ale taki profesorek tego nikomu nie powie ... Ciekawy wywiad : kzitem.info/news/bejne/moNon5qIonZ2hmk
@wojciechwisowski5288
2 жыл бұрын
@@elektronicznetorturystopze472 Nie, no Rosjanie z Chińczykami. A co do celów wojny to oczywiście możesz mieć rację, ale znając możliwość zaangażowanych mocarstw, to nigdy nie wiadomo co jest sygnałem na zewnątrz a co dokładnie ustalono i czy, kto i do kiedy będzie się tych ustaleń trzymał. Wojna jest tylko środkiem do uzyskania celu, a ten cel trzyma się w tajemnicy przynajmniej do jego uzyskania. Najlepiej jeszcze dłużej.
@elektronicznetorturystopze472
2 жыл бұрын
@@wojciechwisowski5288 Tak, to bardziej prawdopodobne, scenariusz Resetu jest znany od co najmniej wieku, A żeby uzyskać cel główny ( założenia NWO) to musi się odbywać etapami , teraz jest 2 etap, wojna, potem totalny chaos i z chaosu wyłoni się nowy twór.... Takie mają założenia, ale świadomość wzrasta i nigdy (ma Pan rację ) nie wiadomo jak postąpią inni globaliści ,walczący o swoje wpływy, niektóre 'gry' mogły być pozorne i jeśli już, stawiam na kierunek wschodni , jako bardziej realny ziszczenia się przyszłości Człowieka, tak w ogóle w formie naturalnej , danych nam Praw od Stwórcy ... Wydaje się , że Opatrzność będzie czuwać nad Ludzkością ,bo tacy jak Yuval Harari czy jego kolega WTE to już samo dno piekieł... Aczkolwiek przetestowali wszystkie mechanizmy zarówno psychologiczne, informacyjne jak i technologiczne perfekcyjnie na milionach , jak nie miliardach populacji świata , chodzi mi o przetransformowanie naszych myśli ... Zresztą komputer na 7milijardów mózgów już czeka, to też oficjalne info, .... Tylko wiem jedno, na niektóre istoty ,wysoko rezonujące swoją wewnętrzną energią to nie zadziała .... I to jest ten akcent pozytywny, może się też zdarzyć jakaś burza na słońcu i satelity przestana działać ;) , dużo jeszcze może się zdarzyć ....
@polonica5431
2 жыл бұрын
Ukraina swoje początki wzięła z ziem granicznych u skraju Dniepru (k'raj, u skraju, u kraju granic) złożonych z utworzonej tam kozaczyzny (wieloetnicznego ludu) na Zaporożu (dziś wielkie miasto, Zaporoże powstało w 1770 roku) a konkretnie na wyspie "Mała Chortyca" (mała forteca, sicz kozacka/mały obóz kozacki) na Dnieprze w części rzeki Dniepru "za progami skalnymi" na rzece (z ruskiego "za porohami"). Stąd nazwa Zaporoże. Kozak nazwa pochodzenia turecko-tatarskiego oznacza wolnego człowieka, butnego, zuchwałego junaka i rozbójnika. Po polsku "kozak" oznaczał kozioł lub uparty jak kozioł/zwierzę. Kozakowanie oznaczało zaś butność i lekki styl życia. Kozacy zaporoscy otrzymywali żołd od króla i stanowili świetną piechotę oraz dobrze broniącą taborami (styl walki) pozycję. Kozacy wybierający się na wyprawy do hord tatarskich na Krym i nawet za Morze Czarne do ówczesnej Turcji byli jak korsarze na morzu śródziemnym, sprawiali kłopot w stosunkach Rzeczypospolitej i Imperium Osmańskim najeżdżając wybrzeża Zadnieprza i napadając na tamtejszych koczowniczych tatarów (ordy tatarskie) i wsie i vice wersa koczownicze ludy robiły to samo wyprawiając się czajkami na jeden lub drugi brzeg. W skład Kozaków wchodzili zbiegowie i awanturnicy z terytorium tak Korony RP jak i Mołdawii, Wołoszczyzny, Litwy i Wielkiego Ks. Moskiewskiego. Często niepiśmienni rwali się do walki i wypraw czajkami na drugi brzeg Dniepru. Sułtan skarżył się na nich w listach do króla RP w tej sprawie, z drugiej strony to oni brali w jasyr ludność z Ziem RP około 1,5 mln w latach trwania tego Imperium. Zapewne było tam wielu porwanych z ziem kozaczyzny. Do kozaków w dziejach Zaporoża dołączali ochotnicy/powstańcy/chłopi pańszczyźniani/kozacy z wielu ziem RP np. z Ziem Czernichowskich, Kijowskich (założyciel Ruryk/Raróg z Polan, późniejsza Ruś Kijowska) z Wołynia i Bracławszczyzny (wszystkie te ziemie nie należały do Ukrainy, były to regiony jak Ukraina, Wołyń, itp) a kozaczyzna tworzyła się w tej części południowego Dniepru w kształcie litery U (stąd nazwa Ukraina/"U" k'raj etymologia słowa "do raju" późniejszy kraj (U do raju, Ukraiński raj, na skraju/granicy raju lub kraju) lub z pod granicy kraju. Ziemie ruskie wchodzące w skład Wielkiego Księstwa Litewskiego w wyniku Unii Lubelskiej weszło w skład Rzeczypospolitej jako Unia Polsko-litewska. Po latach powstania Chmielnickiego od 1648 roku aż do 1654 r. po podbojach ziem czernihowskich i kijowskich, Chmielnicki oddał całe ziemie pod władze Rosji w Perejesławiu. Przez 337 lat byli pod władzą Rosji i Komunistycznej ZSRR, obecnie wciąż nękani przez Rosję. W latach 1918-1919 (dzięki również pomocy Legionom Piłsudskiego) uzyskało niezależność i powstała Ukraińska Republika Ludowa, od 1919 roku Ukraińska SRR a w 1922 roku weszła poszerzona o ziemie rosyjskie Zadnieprze w skład ZSRR. Niezależność jako państwo Ukraina uzyskała w 1991 roku po rozpadzie Układu Warszawskiego i ZSRR.
@ІгорМаркітан
2 жыл бұрын
trohe krycey....chesc ci Bialo- Cherwona !
@milan132
2 жыл бұрын
kozaczyzna to byl taki pierwszy odpowiednik dzikiego zachodu
@radoroza3404
2 жыл бұрын
Jak to się ma do hołdowania okrutnosci na Polakach na Ukrainie i przymykanie oka na banderyzm?
@olooloi1019
2 жыл бұрын
prawie dobrze. W XIX wieku Austriacy aby rozbić jedność polaków w Galicji wzmacniali ruchy ludności (podhalańczycy, lwowiaki i ukraińcy). Ruchy ludności wzięły górę i w 1919 powstała ukraińska republika - ale wiedzieli że sami nie dadzą rady biało-czerwonej to się skryli pod sztandarem komunistów ze wschodu. I mordowali polaków. Potem komuniści dostali w łeb i jeszcze trzeba było pokonać ukrainców. Zostali pokonani i tereny pozostały w granicach RP. Sprzedane rosji za pomoc na wschodzie. Potem ukraińcy łączyli się z każdym mordercą. Czerwona rewolucja, Bandera, NKWD. Kraj bez kultury oparty tylko na przelewie krwi. Zresztą tak samo teraz - na polecenie stanów przelewają ukraińską krew tylko po to aby osłabić Rosję w rozgrywce z usa, Nie szanują siebie, nie szanują innych.
@pulsar.t71
2 жыл бұрын
@@radoroza3404 Widzisz tylko banderyzm, a tego co było przed banderyzmem i powodami jego powstania, to już nie widzisz. To przypominam, iż Polacy po I Wojnie Światowej mieli utworzyć na Ukraińskich ziemiach wcielonych do I RP autonomię dla Ukraińców, czym byli zobligowani Traktatem Wersalskim, ale tego nie zrobili. W zamian arystokracja Polska uciskała Ukraińców. Tak więc Ukraińcy gnębieni byli przez Rosjan jak i Polaków, co wywołało bunt Ukraińców. Zło nie powstaje samo z siebie. Często rodzi je ucisk. Więc wpierw niech Polacy przeproszą Ukraińców za ucisk jaki doświadczyli z Polskiej strony, a dopiero potem niech Ukraińcy przeproszą Polaków za banderowskie mordy na Polakach. Zresztą Polacy także mordowali Ukraińców, więc wcale lepsi nie byli. Tak więc, jak to powiedział Pan Jezus- "wpierw wyjmij belkę ze swego oka, a dopiero potem dostrzeż źdźbło w oku bliźniego."
@zlotababcia233
6 ай бұрын
Ale prof. Nowak jak na.prelekcji we Lwowie czy Chersoniu. ,,Jestescie z nami ,,, dobrzy i sprawiedliwi wolni obywatele Rzeczypospolitej,, Od kiedy to mamy wedlug prof. Nowaka przyjac.Panska narracje ,,cukierkowa,, , lukrowaną,,. Przeciez chyba Pan uwaza ze mamy Amnezję.
@adam28479
9 ай бұрын
1:59 Z całym szacunkiem, Panie Profesorze, ale... chrzani Pan; powtarza narrację reżimu Selenskyj i słusznie minionej ery kaczystów. Dziękuję, dalej nie słucham.
@krzykal
Ай бұрын
Ciekawe ile płacą za sprzedanie się? Obrzydliwe.
@Pancius
Ай бұрын
Liczyłem na rzetelny wykład o historii powstania ukrainy. Nie na sianie propagandy. Cofam Pańską profesurę.
@januszsukiennik2812
8 ай бұрын
Chcemy czy nie, jesteśmy pod wpływem Rosji, do tego jesteśmy niemiecką gospodarczą kolonią i ukraińsko-żydowskim obszarem powierniczym. Można było wszystko rozegrać na naszą korzyść przy odrobinie mądrości i strategicznego myślenia. Emocjonalna polityka nie jest polityką ale przepisem na jeszcze głębsze uwikłanie i ośmieszenie. Przywitanie ambasadora Rosji przez nowego wiceministra SZ bez podania ręki i zwrotem - że nie podaje się ręki zbrodniarzom - jest dramatycznym kretyństwem w naszej obecnej sytuacji geopolitycznej. Nie mówiąc już o kwestiach protokolarnych i grzecznościowych. Tak zachowuje się gimnazjalista przed osiłkiem udając że ma silniejszego brata. Zero. Prosimy o wyhamowanie rozpętanej nienawiści w słowach i aluzjach , co jest oznaką lęku, słabości i serwilizmu. W sumie braku politycznego rozumu.
@JacekZibiPlacek
6 ай бұрын
Trwa czwarty rozbiór Polski przez Ukraińcow od środka. Dzieje się tak, ponieważ mamy polskojęzycznego prezydenta Ukraińcow w naszym kraju, dorsłego chłopczyka Dudę.
@hs-ug1tr
3 ай бұрын
To jest Piaty Rozbior Polski, ktory trwa od 1990r - Czwarty Rozbior Polski to uklad Hitlera ze Stalinem (Pakt Ribbentrop-Molotow z 23 sierpnia 1939r), ktorzy podzielili sie Polska zanim dokonali inwazji na Polske we wrzesniu 1939r. Poza tym Polska nie rzadza Polacy przez ostatnie 79 lat (1945 - 2024). Umowa przy "Okraglym Stole" (kwiecien 1989r) byla porozumieniem pomiedzy eskimosami z PZPR, a eskimosami z KOR , ktorzy podzielili sie wladza w Polsce i wladza nad Polakami zapewniajac sobie ciaglosc wladzy w Polsce. Slawny polski patriota i osoba wszechstronie wyksztalcona na tamte czasy ksiadz dr Stanislaw Staszic pisal pod koniec XVIII wieku, ze.... "eskimosi sa zaraza wewnatrz , zaraza ciagle cialo (Rzeczpospolita) slabiaca (oslabiajaca)". Opinie ks.dr S.Staszica potwierdzili polscy historycy okresu miedzywojennego, jak: prof. F.Koneczny, prof. W.Konopczynski, prof. W.Sobieski, prof. T.Jeskie-Choinski, prof. T.Gluzinski, ks.prof. S.Trzeciak etc. Wspolczesny politolog dr Rafal Brzeski ujawnil rowniez tajny spisek eskimosow i Niemcow przeciwko Polsce. A tacy polskojezyczni politycy jak D.Tusk (niemiecki eskimos) i A.Bodnar (upainiec) robia robote wywrotowa od srodka w celu oslabienia Polski i ich dzialania to SABOTAZ. Z kolei A.Duda odslonil swoje prawdziwe oblicze przed sciana rozpaczy w J-e-r-o-z-o-l-i-m-i-e - vide: - nalesnik na glowie - pochylona glowa i zamkniete oczy w wielkiej zadumie - lewa reka na sercu, a prawa reka dotyka kamiennej sciany. Tak nie zachowuje sie rdzenny Polak, ale lis farbowany. I wlasnie takie mendy rzadza w Polsce.
@hs-ug1tr
3 ай бұрын
p.s. Dodatkowe informacje. W/g archiwum MSW z 1984r w Polsce zamieszkiwalo 2.7 miliona eskimosow pod nazwiskami zmienionymi na polskie, a w/g informacji podanych przez prezesa orgnizacji eskimoskich Szymona Szurmieja, w Polsce zamieszkiwalo az 4 miliony eskimosow. Wnioski nasuwaja sie same.
@estee9999
2 жыл бұрын
Przesiedlenia nie są metodą zdziczałej władzy ale świadomą polityką rozwiązywania problemów? To jakie i czyje problemy rozwiązywane są poprzez masowe przesiedlanie Ukraińców do Polski? Pan profesor zna odpowiedź? Kto i jaki interes ma w tym, żeby w Polsce faworyzować Ukraińców? Prowadzimy politykę imperialną? MY? XD Chyba nie. Czyimi poddanymi będziemy my gdy to się uspokoi?
@ABC-ln9oi
Жыл бұрын
Panie Profesorze, a gdzie była Europa jak Ukraińcy od 2014 zabijali rosyjskojezyczną ludność na terenach wschodnio/płludniowych Ukrainy ( 12.000 ofiar), tam żyjącej ludnosci tez zabraniali używać języka rosyjskiego❗️ Teraz to nie nasza wojna ❗️ W Europie rządziła i będzie rzadziła USA ❗️
@jerzyjasinski382
7 ай бұрын
Idealizowanie kozaczyzny jest po prostu infantylne. To zwyczajne zgromadzenie zbujów, które z czasem, w miarę niekontrolowanego wzrostu, reorganizowalo się, stając się z czasem ZAGROŻENIEM dla Rzeczpospolitej. To, w znacznej części zbieranina wszelkiej maści zbiegów, przestępców, warchołów i zwykłych zbujów.
@lidialarsen4945
6 ай бұрын
Zbój, zbójów!
@helenateslawska9604
6 ай бұрын
Zboj, bój.
@sinuhe0171
6 ай бұрын
Polska w XVII wieku, rękami swoich burżujskich magnatów, DAŁA te olbrzymie tereny Rosji: -to był olbrzymi błąd; -magnaci chcieli KONIECZNIE Ukraińców jako niewolnych, pańszczyźnianych, nic im nie dając w zamian; -Rosja im.dawała ruski, ale, jakiś tam MIR; -Ukraińcy chcą być wolni, nie ROBIĆ NA KOGOŚ: Ruskich, Polaków innych.
@WaldemarNowicki-u1x
Ай бұрын
zbóje - piszemy przez ó ,
@jerzyjasinski382
29 күн бұрын
@@WaldemarNowicki-u1x Pełna zgoda, choć wolałbym komentarz merytoryczny zamiast gramatycznego 😏
@dylacjadylacja215
2 жыл бұрын
To szokujące co ten człowiek z tytułem profesora wygaduje. Jeśli uważa że Ukraińcy walczą za wolność swoją i naszą to wolno mu mieć takie przekonanie jako osobie fizycznej ale już jako historyk powinien opierać się na faktach. A jakie to fakty świadczą o tym że Ukraińcy walczą po to żebyśmy chodzili na terenie Polski od Bugu do Odry wolni. Nie znalazłem żadnych , za wyjątkiem tych medialnych. Podawanych przez rękodajnych Kurskiego czyli Holecką, Adamczyka, Trzaskalską i innych. Po wprowadzeniu stanu wojennego byli to Tumanowicz, Stefanowicz czy Racławicki tyle że oni występowali przed kamerą w mundurach ale dla nas żadna różnica. Czyżby ten intelektualista nie wiedział że w drugiej zwrotce ukraińskiego hymnu jest mowa o tym że staną do krwawego boju od SANU do Donu, że furorę na Ukrainie robi pieśń ,, baćko nasz Bandera,, , że np. bataliony Azow, Tornado to zwolennicy Bandery, że pomniki Bandery na Ukrainie to codzienność? Że 2 maja 2014r w domu związków zawodowych w Odessie kilkadziesiąt osób zostało spalonych żywcem przez tych samych Ukraińców. A może do koncepcji nie pasuje fakt że jeszcze na przełomie 2021/2022 Ukraińcy blokowali pociągi jadące do nas z Chin.? Czy będą walczyć za naszą wolność jak w 1943r. na Wołyniu? Ale nie mniej szokujące jest to że profesor jeszcze nie wie kto rządzi obecnie Europą? Nie słyszał o światowym gołąbku pokoju. Nie wie kto walczył o prawa człowieka w Iranie, Syrii, Libii, Grenadzie, Panamie, Somalii, Haiti, Bośni, Afganistanie, Sudanie czy Kosowie. USA walczą nawet o prawa zwierząt aż do tego stopnia że wieprzowinę będziemy musieli importować bo naszych rolników wykończą. Oczywistym jest że smaczniejszy będzie metrowej długości baton proteinowy o smaku kurczaka wyprodukowany w fabryce w Izraelu ale my jeszcze o tym nie wiemy. Za chwilę Kasia Cichopek czy Jakimowicz objawią nam zalety takiego jedzenia. Baka puścić nie możemy bez wiedzy Stanów Zjednoczonych a pan profesor historyk dostał amnezji. Przez całe wieki mocarstwa poprzez podobnych emisariuszy pchały nas do powstań , wojen i dzięki temu chyba mało jest miejsc na ziemi gdzie nie ma grobów Polaków a oni w tym czasie się bogacili , żenili używali życia i wmawiali nam walkę o wolność naszą i waszą. I na koniec pytanie : Czy pan profesor historyk sprzedając swoją książkę dawał paragon czy też zapomniał??????
@wojciechwisowski5288
2 жыл бұрын
Był profesorem, a że czasy niepewne to stał się rządowym profesorem. Następny etap kariery to zwykła sprzedajna K.
@саперводичка-й9о
2 жыл бұрын
Skvělá analýza!
@kamilakaczmarek1934
2 жыл бұрын
Odebrać tytuł profesora Nowakowi. Ten wykład to kompromitacja, to już gloryfikacja ukraińskich bandytów. Hańba!
@Despeville
2 жыл бұрын
Za dużo o geopolityce to ty nie wiesz. Na pewno o emocjonalnym biciu piany więcej.
@dylacjadylacja215
2 жыл бұрын
@@Despeville Proszę napisać lepszy komentarz znawco a dopiero później krytykować.
@beavis1474
2 жыл бұрын
ale brednie
@julianples7649
7 күн бұрын
....wszystko powie i napisze ...żeby tylko o nim mówiono !
@misiokinsale
2 жыл бұрын
Upadają mi autorytety,moje autorytety, na moich oczach. Wstyd dla człowieka,wstyd dla profesury. Propaganda z tytułem naukowym to nadal propaganda.
@stanturski5480
2 жыл бұрын
Teraz za takie wyklady placa w dolarach.Ten wyklad jest jak potrzebny najemnik dla Ukrainy.
@janbaranski6289
2 жыл бұрын
Wykład na zamówienie, niestety tendencyjny strasznie, miejscami absurdalny ( porównanie wolnej elekcji do wyborów kozaków - jakich? bo było ich kilka rodzajów ...). A stwierdzenie, że wojna Ukrainy z Rosją jest w obronie Europy to po prostu nieprawda. Bliżej temu konfliktowi do wojny domowej.
@саперводичка-й9о
2 жыл бұрын
Výborně, těší mne, že sami Poláci rozpoznali v Novákovi prodejnou čubku a manipulátora!
@PAUL-ut3lb
Жыл бұрын
Domowej??
@miecz23
2 жыл бұрын
Zastanawiam się czy Ukraina tak samo widzi swoją historię?
@ІгорМаркітан
2 жыл бұрын
Ukraina tak samo widzi swoja historie jak i Polska ! chesc ci ta ktyra dala renke Pomocy ! (kresy )
@rebuzz6866
2 жыл бұрын
Dużo lepiej, mogą go powołać do sądu za deformację charakteru.
@radoroza3404
2 жыл бұрын
@@ІгорМаркітан Ukraina to zbyt wielkie słowo które ujmuje różnorodność poglądów i przekonań. Co innego jak zaczniemy mówić o ludzkich wolnych i świadomych z Ukrainy a co innego jak mamy na myśli zwolenników aktualnego rządu.
@arthurgordonsimferopol
2 жыл бұрын
a cóż to za historia bez królów,zabytków tworzona przez chamstwo?
@michapoczatek3863
2 жыл бұрын
Nie ich historia jest zakłamywana
@romka791
Жыл бұрын
Przeczytałam książkę prof.A.Nowaka ' Polska a Rosja" , rozdziały o najnowszej historii stosunków . Jestem rozczarowana polit poprawnością książki. Historię Profesor dopasował do potrzeb polityki tego rządu, pominął wiele faktów i wpływ na bilateralne relacje największych szulerów tego świata. Pan, który Profesorowi płaci i pozwala na wydanie książki, także wymaga, aby tezy mu służyły i były jedynie słuszne.
@UrszulaMatyjas
Ай бұрын
Takie wykłady powinni mieć uczniowie w szkołach podstawowych i średnich ale też i o niemcach
@dorotas.4163
2 жыл бұрын
Usuwają komentarze. Wstrętne!
@emjiemji
2 жыл бұрын
Tych ludzi zabierano Sila???? czy Sami chcieli wyjechac po latach przesladowan przez ukrainska wladze!?
@wentadi
2 жыл бұрын
Polska też zabiera ludzi z Ukrainy, przesiedla na siłę ;-). Mówiąc serio w Rosji już przed konfliktem było 5mln ukraińskich gastarbeiterów
@dariuszxyz1372
2 жыл бұрын
Od pocz. konfliktu ze wschodniej i południowej Ukrainy wyjechało do Rosji ok. miliona ludzi. A w naszych ściekach medialnych piszą i mówią, że "zostali uprowadzeni". 😂
@frankj.thomas9429
2 жыл бұрын
Comrade ruSSia is waiting for you. They always have a place for traitors.
@frankj.thomas9429
2 жыл бұрын
@@dariuszxyz1372 Comrade ruSSia is waiting for you. They always have a place for traitors.
@OlimOlim-mj7eq
2 жыл бұрын
Facet podaj fakty,dowody,że Rosją już przesiedliła w nieznane 800tysiecy Ukraińców.
@felekzjawa3379
2 жыл бұрын
FACET KLAMIE I BREDZI .
@elektronicznetorturystopze472
2 жыл бұрын
A zapomniał podać ,ilu do Polski wyprowadzono teraz i wcześniej ?
@RZ-bw9vf
2 жыл бұрын
@@felekzjawa3379 Co wlacze jakis przekaz wiadomoci wszedzie klamia ,Rosja juz prawie nie ma generalow ,Rosji brakuje pociskow ,Rosja bardzo przegrywa To jakim sposobem Rosja zabrala pewne terytorium Ukrainy
@verbaveritatis1539
2 жыл бұрын
Z całym szacunkiem dla Pana Profesora, ale Chiny nie są wyznawcami z pod znaku półksiężyca...
@ewagorecka7224
2 жыл бұрын
po uważnym odsłuchaniu, nie sposób nie zauważyć, że to tendencyjny wykład na zamówienie.. sporo w nim przekłamań i interpretacji z ukierunkowaniem na obecny przekaz tzw."dnia"....
@НазарБакрі
2 жыл бұрын
@@ewagorecka7224 Ага, бо ж в польській історі українці мають бути, як в російській: алкоголіки, розбійники і хлопи. Аякже, все інше - тенденційне замовлення.
@kejt269
2 жыл бұрын
@@ewagorecka7224 nie trzeba nawet uważnie słuchać. Sam wstęp, tłumaczący zapędy Rosji jest fałszywy, a przynajmniej niepełny. A część prawdy, to właściwie kłamstwo. Pozdrawiam myślących :)
@drt5588
26 күн бұрын
Mieć wiedzę - to wcale nie oznacza umieć wyciągać z historii dobre wnioski. 🤣🤣🤣
@wojciechmarcinkowski6372
2 ай бұрын
Nie było stwierdzenia "ukraina nigdy nie była państwem "pouczające historii fakty
@gorolcija
2 ай бұрын
Podobno (onucowa propaganda?) nawet nie ma granic zgloszonych do UN.... a tam znowu paplaja ze to jest wew. spr. ruskich. I KOMU tu wierzyc? Byla ale sicz zaporozka (my mielismy dziki wschod ...Ameryka dziki zachod) .... oni zawsze stali w rozkroku...pamietasz marsze gornikow z donbasu na kijow? Wtedy ichny rzund sral pod siebie
@bogdanhoroszowski603
2 жыл бұрын
Nie mam szacunku do tych profesorow.
@stanturski5480
2 жыл бұрын
Dziekuje,ja tez.
@miroslawazawadzka7390
Ай бұрын
Panie Profesorze, my Polacy po czasie też mozemy źle oceniać naszych przywódców, ale niestety fakty sa faktami. Dziś Polacy żałują że nasza władza poddała całkowicie nasz kraj pod rzady Unii. I my Polacy płacimy i będziemy wysoką cenę płacić za to. Nie odwraca to historii Ukrainy.
@krystiankania6396
2 жыл бұрын
To przesiedlenie, a nie wojna... niezły teatr dla Goji... I ci pseudoeksperci zatruci Syjonem... "Widzę to co widzę i wogóle się nie wstydzę, niech się wstydzi ten co robi , nie ten co widzi " ... 2 Jerozolima już wiecie gamonie dla kogo miejsce?
@BowlerTheHatGuy
2 жыл бұрын
Nie dla ukrainizacji Polski
@AncientShinrinYoku
2 жыл бұрын
Raczej nie dla rusyfikacji polskiego internetu LOL😊
@KrystynaWieckowska-pw1yd
2 ай бұрын
Trudne i smutne konstatacje. Historia nas nie rozpieszczała w żadnym okresie dziejów. 😪😪😪
@leszekbaszczak8907
2 жыл бұрын
Każdy, kto podgrzewa do wojny jest winny jej trwania, zabijania i mordowania. Przy okazji wojna odsłania oblicza zakłamanych religii, będących na ich usługach rządów i spolegliwych, użytecznych polityków oraz strategów. Si vis pacem, para iustitiam.
@sylwiajustyna2264
2 жыл бұрын
Otóż to! Ja też tak sądzę. Zastanawia mnie ZERO! DOSŁOWNIE ZERO! apeli o pojednanie, ZERO! dążenia do pokojowego rozwiązania tego konfliktu. Wciąż krzyczą wojna! To jest chore, to jest sterowane!
@leszekbaszczak8907
2 жыл бұрын
@@sylwiajustyna2264 Bardzo dziękuję. Są w naszym kraju rozumni Polacy, szczególnie Polki, którym za to wyrażam swą wdzięczność i składam szacunek.
@victorgulick5241
2 жыл бұрын
Pan profesor zapomniał dodać, że carowie dotrzymali umowy pierjaslawskiej. Kozacy na wieki pozostali wolnymi ludźmi i nigdy i żaden z carów nie próbował zmienić kozaków w panszczyznianych chlopow, co zawsze bylo celem polskich magnatow. A bunt kozakow przeciw Moskwie wynikal z tego , ze car bezwzglednie egzekwował też swoje prawa wynikajace z Umowy. To jest, na przyklad - wyprawy grabieżcze na Turkow tylko wtedy kiedy zezwoli car, zgodnie ze swoim interesem strategicznym i politycznym, a nie kiedy tego zechce ich wiecznie pijana rada. Kozacy myśeli ze uzyskaja zapewnienie wolnosci osobistych a na swoje obowiazki to im "nasraty" tak jak w Polsce. Dlatego tez zdradzili cara ( Iwan Mazepa) i przylaczyli się do Szwedow. Za to car Piotr spacyfikował, ale tylko tak zwanych "kozaków siczowych",a zachowal "stan kozaczy" to jest kozaków mieszkających w osadach -tak zwanych "stanicach". I zyskał dla swojego imperium najwierniejszych żołnierzy do realizacji celów. Kozacy byli wszędzie gdzie decydowały się losy Imperium Rosyjskiego. Zawsze najwierniejsi i najdzielniejsi. Późniejsi ukraiscy nacjonaliści z kozactwem mieli naprawdę niewiele wspólnego. I ot z wykladu wyraźnie slychać nasze polskie wieczne pretensje do innych narodów, że byli mądrzejsi, bardziej przewidujący i skuteczniejsi niż Polacy.
@sebastiantora4165
Ай бұрын
Wysluchane drugi raz i drugi raz dziękuję za ten wykład...nie umniejszajac w niczym panu Profesorowi, radzę sluchać tego ze świadomoscią, iż w wielu aspektach jest to historia Ukrainy oczami Polaka. Dla mnie kluczowym elementem do zrozumienia faktu, że Polacy w pewnym stopniu mają prawo do myślenia o Ukrainie jako narodzie przybranej córce - Rzeczpospolitej jest okres najazdów mongolskich. Ziemie dzisiejszej Ukrainy zwyczajnie doświadczyły mongolskiej dziczy mocniej niż ziemie polskie.
@polak4758
2 жыл бұрын
Myślę że ktoś pochodzenia tegoż narodu będzie zmieniał historię mając możliwości
@wygibuswygibus3033
2 жыл бұрын
Tak sie dzieje.
@fikisikimiki
2 жыл бұрын
Nie przyszłość, ale napiszą historię robiąc np. Z Żeleźniak bohatera jak w 3 zwrotce hymnu UA
@arthurgordonsimferopol
2 жыл бұрын
@Robsonek Ale kozak nigdy sie do powinowactwa z chachlem nie przyznał!Bo kozak od kozaka pochodzit a chachał od chachła.
@Camel9991
Жыл бұрын
@robsonek2052 dlaczego kłamiesz? W czasach pokoju spora część Kozaków zajmowała się właśnie rolnictwem.
@rebuzz6866
8 ай бұрын
Pierwszymi Ukraińcami byli agenci cesarstwa Austriackiego i Niemieckiego, którzy przyjęli stworzoną przez te cesarstwa ideologie nacjonalizmu ukraińskiego za własną.
@enderwigin3216
2 жыл бұрын
Etatowy anty-ruski przemówił. Malo to obiektywne, cuchnie demagogią.
@magdalenamlynarska5017
2 ай бұрын
Wkurzające pitolenie! Walczą sle nie za Nas!!! Co za kit i kłamstwo!
@piotrgajewski824
2 ай бұрын
Też jestem tego zadania. Ta narracja widzę przyjęła się także u prof, Nowaka. Nie ogłupiajcie Polaków.
@tomasz7386
2 жыл бұрын
Taki wykład jest tendencyjny i nie należy traktować Ukrainy jak wychowanki a Rzpliej jak nauczycielki. To bardzo niezgrabne porównanie. Tym bardziej, że do połowy XVII wieku sprawa dotyczyła Kozaczyzny. W Kozakach raczej należy widzieć współmieszkańców, którym odmiowiono obywatelstwa szlacheckiego.
@maciek445
2 жыл бұрын
Z tym bym się zgodził. Uważam, że panowie szlachta i jaśnie oświeceni panowie magnaci źle pokierowali sprawą kozacką. Hadziacz powinien być dużo wcześniej, zanim wylało się morze krwi pobratymczej. Jak się za dużo krwi wyleje, to potem już praktycznie nie ma szans na zgodę, muszą przeminąć pokolenia, czas musi wyleczyć rany. Np. gdy teraz namawiać Ukraińców do jedności z Rosją. Nawet jakby Rosjanie na kolanach przepraszali ich za agresję, to przecież to i tak byłoby nierealne przez najbliższe kilka pokoleń. Polska powinna wykorzystać szansę, która zdarza się raz na kilkaset lat. Skoro Putin pchnął Ukrainę ku Polsce i wyleczył Ukraińców przynajmniej na kilkadziesiąt lat z sympatii pro rosyjskich, to my powinniśmy to wykorzystać i naprawić to, co zepsuto w XVII wieku. Trzeba kozaków zachęcić do Polski i "odbudować starą Rzeczpospolitą", czyli zbudować nową, lepszą. Rosja próbowała "zachęcić" Ukraińców na siłę. Efekt jest odwrotny, co oczywiste. To my spróbujmy zachęcić kozaków przez podanie im ręki, czyli tak jak pisał sam Taras Szewczenko w wierszu "Do Lachów" (końcówka wiersza). "Lachu, druhu nasz i bracie! Tak-to księża i magnaci Poróżnili, podzielili, Tych, co dotąd razem żyli. Podaj rękę kozakowi I serce czyste mu daj! A znowu, w imię Chrystusa, Wskrzesimy nasz cichy raj."
@OpcjaSpoleczna
2 жыл бұрын
Kozacy tak jak Majdan brał kasę od każdego by robić bunty i wojny wynajmować się do rebeli i Chmielnicki to zrobił za kasę od City of London .
@OpcjaSpoleczna
2 жыл бұрын
@@maciek445 facet bajeczki piszesz o lachach braciach , Zelenski bo agent CIA i o miłośc Kozaków zabiegaj na salonach w Berlinie a nie na stepach Ukrainy .
@ewawolan5076
2 жыл бұрын
@@maciek445 Wracając do tematu Ukrainy i Ukraińców. Jeszcze raz piszę książka Piotra Borawskiego wydana 1986 Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej str.88-89 "Drugą grupę stanowili tak zwani Tatarzy-Kozacy. Wywodzili się oni z prostych wojowników ,którzy przybyli na Litwę w orszaku dynastów i murzów ordyńskich. Wojownicy ci utrzymywali się z uprawy niewielkich skrawków ziemi. Tatarzy-Kozacy obciążeni bylinie tylko konną służbą wojskową, ale również wieloma posługami na rzecz wielkiego księcia i jego urzędników . Należały do nich :służba transportowa, kurierska ,policyjna ,strażnicza ,myśliwska i budowlana. Tak na przykład Kozacy mieszkający w okolicach Wilna pełnili posługę :kurierską ,transportową ,strażniczą ,i myśliwską ... W ciągu pierwszej połowy xvi wieku królowie wyzwalali stopniowo Tatarów od pełnienia posług kozackich . Na przykład w 1540 roku Tatarzy zamieszkujący Rudominę i Niemierz otrzymali od Zygmunta Starego przywilej wyzwalania ich od służby kurierskiej.....W spisach wojskowych z 1528 przy każdej chorągwi Tatarskiej istniały osobne oddziały złożone z Kozaków.. W następnych spisach już ich nie ma ,duża ich część przeniosła się za rzekę Don i zaczęli tworzyć sicze do nich przybywali węgierscy Sabatowie oraz zbiegli przestępcy" Potem zaczęli wywoływać bunty przeciwko Polsce i wyrzynali ludność katolicką Tak jak wcześniej robili na Kipczaku przy walce o władzę . Jednym z pierwszych pomimo licznych przywilejów otrzymanych od królów Polskich zaczął się okres zbrojnych wystąpień przeciwko Polsce 1600-1602,gdy Polska była osłabiona przez Szwedów splądrowali Inflanty wyrzynając ludność Polską. Pomimo męstwa ,bo potem przeszli na stronę Polską w bitwie pod Kircholmem nie wymazało to jednak pamięci szlachty Litewskiej rabunków i gwałtów popełnianych na spokojnej ludności Inflant. "W 1599 roku pisarz komory mińskiej Wasyl Maślanka wniósł skargę na tatarów ,że bez płacenia myta wywieźli 12 furmanek towaru do Kopydła. Gdy przedstawiciele władzy próbowali nakłonić ich do zapłaty zagrozili siekierami "to z kroniki Przyłączyli się do powstania Chmielnickiego 1648. Pod "Żółtymi Wodami zdradzili Polaków w trakcie bitwy przyłączając się do Chmielnickiego. 1652 Bitwa pod Batohem i wykupienie przez Chmielnickiego od Turków jeńców Polskich od 3500 do 8 000 i mord na bezbronnych Husarzach twierdzili ,że śmierć jednego Lacha to metr wolnej ukrainy.. Kozacy w Buszy 1654rok wycinają bezbronną ludność Polską miasta w sposób okrutny . 1655 plądrowanie Wilna przez tatarów -kozaków sprzymierzonych z Rosjanami Grabieże i mordy na ludności cywilnej w do XVII wieku!!!! Gwałty, mordy i okradania polskich obywateli przez tatarów -kozaków Ułana . W 1665 do sądu brzeskiego wpłynęła skarga , że biorąc czeladź pana Ułana różne zbytki czynili z nożami do ludzi wyskakiwali , dziewkę w w 9 latach zgwałcili!!toż i babie uczynili" W1633 roku żołnierze Mikołaja Abrahamowicza "zapomniawszy wprzód bojaźni Bożej ..... Na domy szlacheckie najeżdżali, w dworach stawali ,zamki oblegali, brali co im się podobało ,gwałcili i kilku szlachciców posiekli " Nie mówiąc co robili ze zwykłymi ludźmi nie szlachcicami. TO TURAŃSKA DZICZ!!!! Jest jeszcze masę rzeczy jak sprzymierzali się z Rosjanami w 1685, 1688,1691, gdy Sobieski był pod Wiedniem wyniszczali polskie ziemie ,wyrzynali ludność Polską i zabijali szlachtę dotarli do centralnej Polski zanim wrócił król . Przed rozbiorami urządzali polowania z psami na Konfederatów Barskich spustoszyli Litwę w konsekwencji doprowadzili do rozbiorów .Zawsze sprzymierzali się z Moskalami od czasów Chmielnickiego. Reszta w książce tym bardziej ,że nie została napisana teraz "Na Zamówienie" tylko w 1986 korzystając z materiałów źródłowych.
@ewawolan5076
2 жыл бұрын
Kozackie rody szlacheckie to np. Glińscy, Abramowicze , Koryccy itd. Natomiast Kozacy którzy buntowali się przeciwko Rzeczypospolitej nie chcieli podlegać pod jakieś cywilizowane zasady, więc wybrali bunt i siłę azjatycki sposób dający im pretekst do łamania praw ,czyli bezhołowie!!! Zniszczyli dla własnych interesów Unię hadziacką i brali w tym udział również szlachcice pochodzenia ruskiego , bo termin Ukraińcy to wymysł współczesny. Ostatecznie „Hadziacz” upadł, a wraz z nim Ukraina, Chanat krymski i na koniec Rzeczpospolita dla wszystkich, tworzących ją narodów. Nie pozwolono "Unii hadziackiej" zaistnieć i to z dwóch wrogich jej stron, zarówno carskiej Moskwy, a potem Rosji jak i magnatów kresowych, często „ruskiego rodu”, którzy woleli stan permanentnego bałaganu i bezhołowia na kresach i rubieżach swych włości, wprowadzając w nich własne porządki, niż równość z kozakami jako „szlachecką bracią” jednej matki Rzeczypospolitej. Oba czynniki jednako przyczyniły się do tego, że unia hadziacka została odtąd nigdy nie spełnionym postulatem, któremu tylko najszlachetniejsi z obu narodów pozostali wierni
@ZbigniewMazur-k6e
Ай бұрын
Państwo ukrańskie nigdy wcześniej nie istniało, podobnie jak naród ukraiński. Na ziemiach Rusi Czerwonej od wieków żyli Rusini (potocznie zwani Ruskimi - nie mylić z Rosjanami czyli Moskalami). Po upadku Rusi Kijowskiej ziemie te należały do Wielkiego Księstwa Litewskiego a po zawarciu Unii Lubelskiej do Rzeczposplitej Dwojga Narodów. Wiedza nie boli, trzeba tylko chcieć.
@ivonka7475
6 ай бұрын
Bzdura . Z całym szacunkiem nasza wolność nie zalezy od wolności Ukrainy. Oj systemowi profesorowie
@roton54
2 ай бұрын
Partyjniak a nie uczony.
@krzysiek316
6 ай бұрын
Gdyby Wychowawczyni dała im Wolność i Równość to nie uciekliby na swoją zgubę do ruskiego miru.
@mirkapoddebniak7549
2 жыл бұрын
To jest wojna Ameryki z Rosją i Chinami a Ukraine się wykorzystuje tak jak Polaków .A my niczego nie dostrzegamy poza wojna medialna .
@tadeuszbysiec1940
2 жыл бұрын
bzdura,to konsekwencja a le nie przyczyna
@mirkapoddebniak7549
2 жыл бұрын
@@tadeuszbysiec1940 .Najlepiej wszystko określić że to totalna bzdura.A interesy się robi za naszymi plecami ,bogaci stają się jeszcze bogatsi ,biedni stają się żebrakami .Ludzie uśpieni matrixsem ,łykają propagandę jak bocian żabę .
@magmag6740
2 жыл бұрын
@@tadeuszbysiec1940 Rzeczywiście, przyczyną jest niepomierne wzmocnienie się Chin. Gdyby Chiny były tak biednym i mało znaczącym krajem jak w czasach najtwardszego komunizmu, to Stany Zjednoczone nie miałyby powodu do wszczynania tej awantury. A co do Rosji? To, zdaje się, Machiavelli zauważył, że starożytni nie pozwalali dojrzewać niebezpieczeństwom poprzez uchylanie się od wojny. Rosja stara się zapobiec przyszłej, jeszcze cięższej (dla niej) wojnie, poprzez prowadzenie wojny dzisiaj. Podobnie postępują Stany Zjednoczone, z tą różnicą, że Rosja wojuje bezpośrednio a USA pośrednio.
@radoroza3404
2 жыл бұрын
Wolny Ukrainiec nie jest z polityką ani Polski ani Rosji ale polityką Ukrainy. Problem w tym że polityka szefa Ukrainy nie jest wolna od sił zewnętrznych i nie jest nią ani Rosja ani Polska.
@LiberLiberski
2 ай бұрын
Już po trzech minutach wiadomo jaki jest cel tego wystąpienia i nie da się tego dalej słuchać, nawet ton jego głosu zdradza, że to co wypowiada jest wbrew jego sumieniu....
@woodyjagla328
2 жыл бұрын
,,,,, skacze ten pan - z wieku na wiek i cofa sie - a przecierz tak kraje sie nie ksztaltowaly, chronologia jest potrzebna aby wytlumaczyc taki temat. W taki sposob bym nie obronil mojego doktoratu ,,,,,,
@woodyjagla328
2 жыл бұрын
@KM ,,,,,, ale sie usmialem - dobrze ze kawy nie mialem w reku bo bym to wszystko rozlal ,,,,,,, nie wiem czy i co robi za kase - ale smiech byl - dziekuje.
@benreg2135
2 жыл бұрын
panie Nowak, Polacy to nie głupie gęsi żeby pozwolić sobie lać wodę do uszu. Polacy pamiętają Wołyń, o czym zapomnieli ukry i wyrywają z pamięci ich pokoleniu wręcz odwracają kota ogonem i wiemy doskonale czym są ukry i co uczynili z Polakami i co czynią obecnie w Polskich miastach Panie Niwak a ci rzekomo uprowadzeni pochodzenia rosyjskiego to prosili Putina o przeniesienie ich do Rosji uciekając przed oprawcami nacjobanderowymi, znęcającymi się i nękającymi ich bąblami spadającymi z nieba, podnóżku grup interesów z wall street na europę. wstyd antypolska mgławico snująca cień na tragedię wołyńską Polaków i obecny agresywny taniec ukrowy na Polskiej ziemi, ukrowego plemienia wobec Polaków. wstyd.
@joannawilk6603
2 ай бұрын
Dziękuję.
@grupapralnicza
2 ай бұрын
Profesor chyba na glowe upadl
@marylapankeiwicz9115
Ай бұрын
Duża wiedza Pana prof.Dziękuję.
@mieszkoherburt354
2 жыл бұрын
Kozacy nigdy nie byli niezależni i wolni, od momentu powstania pierwszego oddziału kozackiego, powstania pierwszej siczy na terenach Królestwa Polskiego byli poddanymi Króla Polski, przeciwko któremu się zbuntowali.
@Symon_Musician
3 ай бұрын
Pozdrowienia z Białorusi. W 2014 roku w Mińsku odsłonięto pomnik ku czci miasta otrzymującego prawa magdeburskie.
@zbysiu100
2 жыл бұрын
czy ten profesor to yd?
@stanturski5480
2 жыл бұрын
Calkiem prawdopodbne!
@ben-hy2sy
3 ай бұрын
Brodę ma,a niżej to nie wiem bo schowany.
@krystynawiska9374
2 жыл бұрын
Boze co sie dzieje
@Hhoklw
2 ай бұрын
Ich i NASZĄ???? Panie profesorze oglądałem rozliczne Pana wspaniałe wykłady ale tu coś się Panu pomieszało. Ukrainiec nigdy nie walczył i walczyć nie będzie dla Polski a tym bardziej ZA POLSKĘ!!! To naród bardzo wielu złych ludzi. Rzeź Wołyńska, walka po stronie Hitlera, rozgromienie Powstania Warszawskiego - cóż trzeba więcej? To źli ludzie nie trzeba nam ich tutaj i nie chcemy ZAFAŁSZOWANEJ HISTORII. Z przykrością ale coś się Panu pomyliło.
@eleonorastokowskastarzycka2572
2 жыл бұрын
Polecam książkę Ukraina - polskie jądro ciemności, Bogdan Huk. Według mojego rozeznania car traktował Kozaków jako swoją armię, policję.
@robal514
2 жыл бұрын
To byli INNI Kozacy. Kozacy Dońscy nie mieli NIC wspólnego z Kozakami zaporoskimi (siczowymi). Kozacy siczowi zostali przez Rosję zlikwidowani, wywiezieni prawdopodobnie nad rzekę Kubań i ICH JUŻ OD DAWNA NIE MA! Powstali za to Kozacy Kubańscy.
Пікірлер: 3,3 М.