Czyli jak wykorzystać sprzęty kuchenne do przetestowania wykresu przemian fazowych wody. / scifunpl Music/licence info: www.freestockmu... www.freestockmu...
SciFun: Zachęcam wszystkich do samodzielnych eksperymentów AdBuster: potrzymaj mi kwas siarkowy 😆
@Rafixu
3 жыл бұрын
+1 XDDD
@Cyneksos
10 жыл бұрын
Myślę, że gdyby nauczycieli w szkołach cechowało takie podejscie, o wiele więcej osób zainteresowałoby sie fizyką. mnie interesuje fizyka gdyż lubię mieć wyjaśnienie na to co się dzieje dookoła. To forma zwykle zniechęca.
@Mamutosek
10 жыл бұрын
Dokładnie zgadzam się z 1 częścią wypowiedzi. Gdyby w szkołach tak nie nudzili nauczyciele na temat Fizyki to od razu by wzrosło zainteresowanie nią. Póki co prawie nic z niej nie umiem(choć jestem w 3 gimnazjum), bo po prostu jest nudna.
@kubarawa9821
9 жыл бұрын
U mię wrzala woda po 80c Celsjusza
@tczdaria
9 жыл бұрын
Na szczescie mam najlepsza nauczycielke fizyki, jaka tylko mozna sobie wymarzyc. Wspaniala osoba. Potrafi ciekawie opowiadac, jak trzeba to poswieci wiecej czasu na tlumaczenie no i ogolnie bardzo mila jest :) Kazdemu zycze takiego nauczyciela, bo to nauczyciel w glownej mierze wplywa na to, czy uczen bedzie lubil przedmiot czy nie. Ja np. dzieki tej pani bardzo polubilam fizyke :3
@kubarawa9821
9 жыл бұрын
Makbet orto cie boli czy co jestes slepy albo masz goroczke
@tczdaria
9 жыл бұрын
Kuba Rawa ?
@xyron6662
8 жыл бұрын
śmiech sci-funa - highihihighuhuhu
@revox2
8 жыл бұрын
xDD
@kosiarkaspalinowaaa
7 жыл бұрын
Aku -san tak robi Goofy z Myszki Miki xddddd
@TheJoker-fe7mq
6 жыл бұрын
Xyron666 hhaha
@izumideva
5 жыл бұрын
Trochę jak dziecko XD
@kompowiec2
5 жыл бұрын
autyzm mode
@MissozzyGrafa
6 жыл бұрын
Ta radość w Twoich oczach, gdy robisz doświadczenia 😍
@MultiSkylux
3 жыл бұрын
Mama: Scifun zagotuj ziemniaki! Scifun:OK Mama: Czemu są kurwa zimne?!
@nastkamonster
3 жыл бұрын
XD
@dgb2c596
3 жыл бұрын
Ej złoto xD
@konradlitz3154
3 жыл бұрын
Po tylu latach xddddd
@jmr9179
3 жыл бұрын
XD
@Sucharz1
11 жыл бұрын
2:53 jak dziecko :p i bardzo dobrze, nauka jest po to by się nią bawić !
@heptagonomega1304
10 жыл бұрын
he he he masz rację. Tylko niestety nie każdemu się chce "zaglądnąć głebiej" w otchłań wiedzy. Np. nauczyciel pokazuje uczniom doświadczenie. Uczniowie oglądają je z zaciekawieniem. Kiedy przychodzi pora wyjaśnienia eksperymentu, to... już nikomu się tego nie chce słuchać. Tak przynajmniej jest w mojej szkole.
@maciej8835
7 жыл бұрын
Turbokocur ciesz się że chociaż eksperymenty miałeś. U nas kiedyś kobitka od chemii coś prezentowała, nie pamiętam co dokładnie, ale koniec końców był taki że przy mieszaniu coś się rozszczelniło i dostała kwasem po twarzy. wytarła szmatką i pół godziny później zaczęła narzekać, że coś ją twarz swędzi
@kupieckorzenny5093
7 жыл бұрын
MagDriver raczej pijany ;p
@6szysza6
11 жыл бұрын
Ja po prostu kocham SciFuna, kiedy się cieszy jak dziecko, kiedy eksperyment wyjdzie ;). Chociaż bym miała nie wiem jak zły humor, to śmieję się razem z nim. Zaczynam doceniać jak można cieszyć się z małych rzeczy. Dziękuję Ci SciFunie
@pawedeusvult23
8 жыл бұрын
Jak chcesz zobaczyć człowiek którego praca jest jednocześnie jego pasją obejrzyj ten fil:D
@klaudiakulik6981
11 жыл бұрын
2:57 Ta radość jest Booska!
@The1991Carl
11 жыл бұрын
Widać, że SciFun bawi się tymi eksperymentami jak dziecko i sprawia mu to niesamowitą radość. To świadczy o jakości i autentyczności tego kanału. Wszystko co robi, robi z pasją i za to wielkie dzięki Mistrzu ;)
@Krios1988
Жыл бұрын
Robi-ł... Pozdro po 10-ciu latach dla komentującego:)
@Radziukill
9 ай бұрын
nadal robi, ale rzadko xD @@Krios1988
@TheMCHEMIK
11 жыл бұрын
Doskonałe doświadczenie przedstawiające ,że żadne ciało nie jest w stanie zmienić temperatury wrzenia związku chemicznego. Temperatura wrzenia zależy tylko i wyłącznie od ciśnienia....Świetny kanał !!!!!
@mateuszwalas6832
3 жыл бұрын
KZitem: choć wywalimy ci to na główną po siedmiu latach XD
@piotrkraska8843
3 жыл бұрын
Same xD
@pajonk4545
3 жыл бұрын
rel
@woody4487
3 жыл бұрын
+1
@wizard6199
3 жыл бұрын
Po ośmiu XD
@ShelterOfficial
Жыл бұрын
Po dziewięciu
@rafalszwed3973
5 жыл бұрын
Kolego. Takie rzeczy powinna pokazywać tv publiczna w ramach swojej misji edukacyjnej!!!! Robisz kawał fantastycznej roboty i robisz to w fantastyczny sposób. BArdzo ciepło pozdrawiam
@mrjuza3533
9 жыл бұрын
kurw ja od SciFun'a nauczę się wjęcej niż na lekcji fizyki :D
@akcnksndkdlsohckzjs76
9 жыл бұрын
MrJuza ja też xd
@zymek1422
9 жыл бұрын
MrJuza ale polskiego to ty sie nie nauczysz
@uf0_
9 жыл бұрын
***** fafoły XD
@KKcynel
9 жыл бұрын
MrJuza SciFun pokazuje tylko fizykę w praktyce. Na maturze nic ci jego filmiki nie dadzą
@ulgadlagardla7871
6 жыл бұрын
Ale nie nauczysz się samodzielnego myślenia. W szkole podadzą Ci teorie, ponieważ więcej nauczyciel nie zdąży choć uwierz mi, bardzo by chciał, i tą wiedzę (o ile ją posiądziesz) możesz wykorzystać do własnych eksperymentów o ile tylko wpadniesz na pomysł jak to przełożyć na doświadczenie. Tutaj masz wszystko podane na tacy.
@leszekrozen8743
7 жыл бұрын
Inspirująca wiedza warta rozdawania. Autorom podziękowania ślę serdeczne . BUDZIMY ŚWIATŁO WIEDZY w sobie by je rozdawać.... podaj dalej. Polecam .
@pezetlol
10 жыл бұрын
2:54 Ucieszony jak dziecko
@NiL2050R
11 жыл бұрын
wielkie podziękowania dla autora filmu, który przez przypadek wiele mi wyjaśnił, w pewnym eksperymentalnym urządzeniu.
@Noname-el2ml
11 жыл бұрын
2:08 co za mina :D 2:14 ''ktoś otworzy, a nie ma ochoty wypić całeeeeegoo'' :D jesteś boski!
@maciekoj
11 жыл бұрын
Po prostu ma pasję, jest zadowolony z tego co robi i to jest piękne jak się śmieje.
@racefable455
9 жыл бұрын
chciałbym mieć takiego nauczyciela chemi jak ty ;d
@maciejgulan8658
9 жыл бұрын
ja tez
@SuperMateusz1992
9 жыл бұрын
+Mikołaj Sakała Kto by nie chciał. Lepsze niż lecenie z programem nauczania jak na wyścigach. Kto szybciej przerobi. Tempo można zwiększać ale z głową.
@thatonedeadchannel7373
9 жыл бұрын
ja też
@lenamoszczynska4320
9 жыл бұрын
Ja też:)
@faszywadama3538
9 жыл бұрын
I ja też oczywiście :)
@maciejkocioek6918
Жыл бұрын
Tam gdzie są rodzynki w butelce jest wyższe ciśnienie związane z słupem wody dlatego wrzenie jest niewidoczne. Natomiast w strzykawce te pęcherze pojawiające się na rodzynkach mogły być równie dobrze powietrzem które przenikało przez pory skórki z wewnątrz na zewnątrz rodzynka. Nie mniej jednak super doświadczenie dzięki za inspirację. Pozdrawiam
@katarzynablekicka5977
8 жыл бұрын
Ten śmiech XD 2:57
@MrMrBecku
9 жыл бұрын
@SciFun na przewężeniu szybciej wrzała niż na rodzynkach, ale w momencie odpompowywania, dlatego że ciecz nabierała prędkości w stronę ujścia co obniżało ciśnienie właśnie na przewężeniu butelki zgodnie z prawem Bernoulliego :) Zjawisko to to zjawisko KAWITACJI :) pozdrawiam serdecznie :)
@hiyo5430
11 жыл бұрын
Ten uśmiech bezcenny ::)
@mateuszjan352
9 жыл бұрын
koleś jest genialny , mimo że pare tygodni temu skończyłem liceum to po paru jego filmikach wiem więcej niż po latach nauki w szkole , eksperymenty są ciekawe , reakcje zaskakujące dla "amatorów" więc te mniej skomplikowane mogłyby być idelną zachętą dla uczniów do nauki fizyki , eh szkoda że moi nauczyciele nie mieli takiej inwencji :(
@lukaszzurke6707
9 жыл бұрын
Połączę dwa zagadnienia z dwóch różnych filmików (tego i filmu o perpetuum mobile). Skoro woda może wrzeć właściwie w każdej temperaturze, co widoczne było na filmie, a do doprowadzenia jej do wrzenia potrzebujemy jedynie odpowiednich narzędzi, to dlaczego nie wykorzystać wydobywających się podczas tego procesu "bąbelków" do napędzania turbiny, która wytwarzałaby prąd? Skoro proces może zachodzić przez długi czas przy wykorzystaniu domowych sposobów, to być może możliwe byłoby skonstruowanie czegoś na wzór "elektrowni wodnej", wykorzystującej odpowiedni kształt naczynia, wodę, mocny zawór i...turbinę?
@likeyou3317
9 жыл бұрын
Luke Zurke Trzeba zauważyć, że we wrzącej wodzie bąbelki uciekają ku powierzchni nieregularnie, a więc rzekoma turbina napędzana rzekomymi bąbelkami, obracając się w jedną stronę, zaczęłaby się obracać w drugą, bo i z drugiej strony "garnka" wydobywają się bąbelki. Tak więc taka turbina nie wytwarzałaby żadnej większej energii, bo zwyczajnie nie obracałaby się. (Prawdopodobnie).
@DrUfoOfficial
9 жыл бұрын
Luke Zurke powstaje tylko pytanie zasadnicze: czy koszt energetyczny takiego rozwiązania nie przekraczałby uzyskanej energii?
@obiczek84
8 жыл бұрын
+Luke Zurke Tyle oglądacie ten kanał i dalej nic. W ogóle wiecie co to jest wrzenie? I jak się uzyskuje wrzenie? Poczytajcie sobie coś więcej na ten temat a teraz w skrócie. 1. Wrzenie to jest po prostu przemiana cieczy w parę (gaz) na całej powierzchni/objętości 2. Aby uzyskać wrzenie musimy dostarczyć energię.
@amelkasominska5778
11 жыл бұрын
Podobają mi się jego filmy. Lubię filmy naukowe takie jakie tworzy SCITERAZ.
@saur0n1234
9 жыл бұрын
3:20 śmiech maniaka :D
@Arek_R.
8 жыл бұрын
+saur0n1234 Chyba psychola xd
@TheMatgaw
3 жыл бұрын
Nie spodziewałem się że uzyskanie wystarczająco niskiego ciśnienia można uzyskać tak prostymi metodami!
@3DItYourself
10 жыл бұрын
Zagadka: Czy fafoły to naukowe pojęcie?:D
@krzysieq7441
6 жыл бұрын
Wojciech S XD
@mariuszds9447
5 жыл бұрын
Fafoły to, to samo co farfocle ?
@wiktorkowalski3007
3 жыл бұрын
No, tak średnio bym powiedział. Tak średnio.
@3DItYourself
3 жыл бұрын
@@wiktorkowalski3007 Dzięki za odkopanie tego komentarza po 6 latach xD
@mistrzki-adi-mundi66
3 жыл бұрын
Stały kontakt z autorem, to lubię.
@DrDokho
11 жыл бұрын
Nie dosc, ze masz mozg do tego i duza wiedze, to widac jak Cie to fascynuje. Pierwszy raz trafilem na Twoj kanal, ale czuje, ze zostane stalym bywalcem. To jest ta czesc yt na ktorej nie tylko sie bawie, ale i dowiaduje nowych rzeczy, i nie wazne, ze jest 3 rano. Pozdrawiam i Gratuluje
@kochamcreepypasty4095
11 жыл бұрын
Trzecia rano>???! XD??????>>>>>!
@DrDokho
11 жыл бұрын
Natalia P No jakos po nocach wiecej rozumiem z jego filmow :P
@kochamcreepypasty4095
11 жыл бұрын
Ok
@Zagubiona666
10 жыл бұрын
heh, rodzynek taki smaczny i taki naukowy :p :D
@uyujbjh
11 жыл бұрын
Scifun to zajebisty koleś - wali pozytywem od pierwszej sekundy filmiku ;)
@001_00-d
11 жыл бұрын
Scifun, zrob odcinek w ktorym zamrozisz wode zwiekszajac cisnienie ! Np. 5 stopni woda, i zeby zamarzala.
@heptagonomega1304
10 жыл бұрын
To jest zajefajny pomysł ! Łapkujcie żeby widział !!! (Oczywiście komentarz powyżej, a nie mój)
@wodziniak
6 жыл бұрын
Na wykresie widać, że musiałby podnieść ciśnienie do ok. 10 kilobarów, więc wątpię, żeby mu się to udało :)
@jankowalski-wt1zp
5 жыл бұрын
Pisać dzieciak nie umie
@bati999PL
11 жыл бұрын
Miałem to gdzieś na początku tego roku szkolnego, czyli podstawa w 3 gimnazjum. Oczywiście rodzynek, strzykawki i butelki po winie nie było, ale jako aktywny uczeń zapytałem się czy woda wrze tylko w 100 stopniach Celsjusza. Pierwszy raz wiedziałem coś przed zobaczeniem tego na Sci-Fun, ale materiał świetny :P
@arturwoznica8883
11 жыл бұрын
Jak zaparzysz herbatę w tej strzykawce dostajesz pół litra :)
@inaturalnie
4 жыл бұрын
Ja zaparzam herbatę w lodówce... Tak, że ten. Dawaj co masz najlepszego...
@fisherek1231
11 жыл бұрын
Dlaczego przez kilkanaście lat całej mojej edukacji szkolnej nigdy o czymś takim nie słyszałem? SCIFUN- szacun za fajny kanał ;)
@skrobtv3442
9 жыл бұрын
fajowo tylko u saifana
@klajdak785
11 жыл бұрын
SciFun pokazuje ze fizyka to nie tylko wzory ale i też super doświadczenia których nie ma w szkole:).
@Mr65562
11 жыл бұрын
AdBuster i SciFun to są bracia .
@ienstret3679
11 жыл бұрын
I?
@Mr65562
11 жыл бұрын
Denaro PL I nic .
@carrisimi
10 жыл бұрын
jak ja bym 15 lat temu miała w szkole takiego nauczyciela, moje wyniki i zainteresowanie nauką by wzrosło! Teraz ponadrabiam :) Dzięki Daro!
@michaloliwer
8 жыл бұрын
Wrzuć tam herbatę.
@malinowskyy7165
3 жыл бұрын
nie to tak nie działa że woda jest gorąca tylko wrze
@hantraify
11 жыл бұрын
Pana filmy uciszają mi klasę :) Pierwszą gimnazjalną :) Uczę fizyki prawie 30 lat i jestem Pana fanką :) :) :) Pozdrawiam serdecznie :)
@slawcio4545
9 жыл бұрын
A czy gdyby na maksa odpompować powietrze to czy mogłaby powstać próżnia między wodą a korkiem?
@TheRasNyabinghi
9 жыл бұрын
Para wodna cały czas uzupełnia ciśnienie. Po prostu jest ona również gazem i nie ma różnicy czy ciśnienie 1 atmosfery osiągnie się za pomocą powietrza, pary wodnej, oparów rtęci czy pary wolframowej.
@wodziniak
6 жыл бұрын
Nie mogłaby. Powstałaby dopiero po odparowaniu całej wody.
@mstepuch
11 жыл бұрын
Fajnie, że masz przy tym taką radochę :-) Na dole butelki może być nieznacznie niższa temperatura bo jest ona dość długa, dla tego przemiana nie zachodzi :na rodzynkach" O ile pamiętam, zamiast rodzynek w laboratorium używa się kawałków porowatej ceramiki - choćby potłuczona doniczka.
@hooh77
10 жыл бұрын
To samo dzieje się z naszą krwią w próżni :)
@pieterpaskoziemca2291
6 жыл бұрын
No niekoniecznie
@TheTaNowa
11 жыл бұрын
Wreszcie jakiś mądry człowiek w internecie :)
@igorkurpas4053
8 жыл бұрын
a ja jak zabierałem ciśnienie rozdupiłem butelke
@outlawnigga1990
11 жыл бұрын
nie zaparzy się, do zaparzenia potrzebna jest temperatura około 90 stopni, tu jedynie zmienia się stan skupienia wody, otrzymujesz zimną parę
@SzymonMakles
10 жыл бұрын
Fafołów?! :)
@SlimeyNinjaV
11 жыл бұрын
Na ziemi wszystkie obiekty spadają z tą samą szybkością niezależnie od masy (około 10m na sekundę). Szybkość spadania zmienia tylko opór powietrza. Teraz wiesz dlaczego chusteczki spadają wolniej od kamienia.
@viktostar
11 жыл бұрын
Co ja tu robię? Przecież nawet jeszcze nie mam fizyki w szkole ;|
@WasiliZajcew2211
11 жыл бұрын
Ciesz się chwilą
@heptagonomega1304
10 жыл бұрын
I co z tego, że nie masz fizyki ? Ja nie mam chemii i zbliżam się do poziomu liceum. Ty podchodzisz do nauki jako coś co musisz robić, a nie chcesz. To najgorsze podejście we wszechświecie. W tym wypadku nauka to rozrywka. Co innego ryć z historii do północy na chu** wiedząc, że na pewno nie będziesz historykiem ;)
@heptagonomega1304
10 жыл бұрын
Słucham na lekcjach historii, ale nie mam zupełnie do tego głowy. Nie komentuj jak nie wiesz.
@bogumibernardon1125
6 жыл бұрын
Masz już?
@haydarabad5846
6 жыл бұрын
A teraz masz?
@mspbox9872
11 жыл бұрын
Mam 10 lat , i interesuję się właśnie takimi doświatczeniami :) . Na początku niczego nie rozumiałam ale np jak Pan wyjaśnia to wszystko rozumiem . ( A MAM TYLKO 10 LAT )
@juru4ever
11 жыл бұрын
4:13 "fafoły" to iście precyzyjne określnienie :D
@Kennzi
3 жыл бұрын
Po 7 latach na głównej... Wow, przy okazji nie widziałem tego
@Jugolbrazowy
10 жыл бұрын
4:12 czego jest dużo? xD
@TheJoker-fe7mq
6 жыл бұрын
Jugolbrazowy fafoow
@alicjapieknywlos
6 жыл бұрын
Super ze ciebie bawią te filmy tak jak mnie 👍🏻😁
@PLSND
10 жыл бұрын
Gdy woda ma 80°C, a rodzynki są w temperaturze pokojowej, to są najzimniejszymi obiektami w tym układzie ;)
@sotbish
5 жыл бұрын
Zatem w ich otoczeniu nie będą powstawać bąble :)
@MrBlackMesjasz
11 жыл бұрын
Skoro nawet teoria relatywistyczna nie zna odpowiedzi na to pytanie, a jak na razie lepszej i dodatkowo w jakimś stopniu przynajmniej potwierdzonej nie posiadamy- nie wiemy, co by się stało. Mi osobiście zdaje się, że podróży w przeszłość nie powinniśmy wiązać z prędkością, jednak informacja przemieszcza się w czasie z maksymalną prędkością c. Gdybyśmy mieli v>c to zawędrowalibyśmy przed informację i odczytali w pewnej odległości wcześniejszą informację, czyli cofnęli się w przeszłość. Hmmm...
@toki3204
7 жыл бұрын
2:14 XDDDD
@ARIbike
11 жыл бұрын
Ta bezcenna radość hehe :-) ostatnio na zajęciach z termodynamiki robilismy podobne doświadczenie, podciśnienie uzyskiwaliśmy dzięki pompce elektrycznej. No fajna sprawa :-)
@donka92
8 жыл бұрын
Na fizyce robiliśmy zimną herbatę tym sposobem :)
@renovator.261
5 жыл бұрын
Wow! Eugeniusz jesteś! Zapomniałeś tylko dodać z czego woda się składa, że zawiera również tlen, który pod wpływem większego ciśnienia wytrąca się z cieczy. Tak więc wrze coś w tej twojej nauce :)
@TheMcZioms
11 жыл бұрын
2:50 Widać żę ma wprawe xD
@dawidbrzezinski5136
8 жыл бұрын
Chyba ten efekt najlepiej widać przy użyciu pakowarki próżniowej, kiedy pakujesz próżniowo cos wodnego, jak kiedyś znajdę czas nagram jak to wyglada 😊
@wrocekprowrocek6312
10 жыл бұрын
Hehe. To wyjdzie takie perpetum mobile. Włąśnie na to wpadłem oglądając Twój film. Woda wrze przy 100 'C w normalnym ciśnieniu. Zmniejszając ciśnienie obniżasz temp. wrzenia. Samo wrzenie zaś wywołuje parowanie i w zamkniętej butelce zwiększa ciśnienie i okazuje się, że woda już nie wrze, bo ciśnienie się zwiększyło i podniosła się temperatura wrzenia. Więc musisz znów pompować, żeby znów zaczęła wrzeć. Innymi słowy, gdybyś tak szybko pompował to byłbys w stanie wyparować całą wodę z butelki w ..?? .. minut. Sprawdź to.
@vinylthepooh
5 жыл бұрын
Z 1cm3 wody masz 1000cm3 pary. Oblicz objętość gazu w tej butelce.
@ona8205
10 жыл бұрын
A jak wypompujesz powietrze z butelki z winem to nie zmieni się w wodę? Bo to już nie byłoby fajne... :D
@vessthomps48
7 жыл бұрын
Piotr Pilch Antychryst
@adammacko1186
4 жыл бұрын
Dla mnie przedmioty ścisłe, to zawsze była czarna magia, ale chciałem napisać mądry komentarz na Twoim kanale. Napiszę więc taki: Do strzykawki wrzuciłeś rodzynkę, nie rodzynek. :)
@DaVide1991Marshall
11 жыл бұрын
facet, masz pasję - takich ludzi należy szanować i podziwiać!
@monkaw4
11 жыл бұрын
dlaczego łaskotanie samego siebie nie daje żadnego efektu, gdzie gdy ktoś łaskocze nas zwijamy się ze śmiechu?
@Zielarz108
11 жыл бұрын
Myślę, że jest to związane z tzw regułą przekory o której można usłyszeć np na lekcjach chemii. Układ zamknięty w tym wypadku butelka z korkiem dąży do stanu równowagi który poprzez odprowadzenie powietrza ( zmniejszenie ciśnienia\ilości gazów w układzie ) zostaje zachwiany w skutek czego układ dąży do tego by tą równowagę odzyskać i zachodzi przemiana fizyczna ( parowanie wody ) mające na celu zwiększenie ilości gazu/ciśnienia w układzie.
@Infinity000008
11 жыл бұрын
Nie wiem, co bardziej lubię, Twoje eksperymenty czy miny i chichot :D
@EndranExit
11 жыл бұрын
twój komentarz uświadomił mi inny pomysł więc można stwierdzić że mnie zainspirowałeś do czegoś ale nadal zagiołeś mnie mistrzu riposty
@Kolin101
11 жыл бұрын
prędkość jest względna więc pytanie nie ma sensu bez podania punktu odniesienia. Np względem słońca się poruszasz i masz prędkość, tak samo jest przy innych ciałach niebieskich. Nawet względem różnych niby stałych punktów na ziemi masz prędkość ponieważ kontynenty się poruszają (bardzo mała prędkość ale zawsze jest) tak samo jak oodziaływanie książyca i słońca odkształca w pewnym stopniu powierzchnię Ziemie. Masz także prędkość jeśli weźmiemy za układ odniesienia muchę latającą po pokoju.
@trooll333
11 жыл бұрын
No nareszcie ale czemu tak długo trzeba czekać ??!!
@AMBOSS_Silesia
11 жыл бұрын
Jeżeli będziesz potrafił to wyjaśnić, to powinieneś. W skrócie- jeżeli prężność gazu powstałego z cieczy jest równa ciśnieniu panującemu na zewnątrz to ciecz wrze. Muszą być natomiast spełnione dwa warunki- para/gaz powstaje w całej objętości cieczy a nie tylko na jej powierzchni oraz do cieczy musi być dostarczona energia. Możesz też udowodnić nauczycielce, że w temp. 200 stopni C woda wrzeć nie będzie. Zgodnie z prawem Raoulta wystarczy rozpuścić w niej odpowiednią ilość ciała stałego. ;)
@Nawetjeślitoco
Жыл бұрын
Wow po 10 latach na głównej ❤
@michaelhoward1173
11 жыл бұрын
jesteś nie samowity i do tego zajebiście się ciebie ogląda, i pomyśleć że masz mnie subów niż niekryty krytyk
@sabrin15a15
11 жыл бұрын
Dzięki tobie zaczęłam interesować się fizyką :)
@bkaert133
2 жыл бұрын
też 9 LAT później
@sremal1988
11 жыл бұрын
Wrzenie to przemiana fazowa cieczy w gaz, w przypadku wody przy odpowiednio niskim ciśnieniu zachodzi sublimacja czyli bezpośrednia przemiana wody pod postacią ciała stałego w gaz. Odsyłam do wnikliwej analizy wykresu fazowego. Przy odpowiednio wysokim ciśnieniu woda w postaci ciała stałego (potocznie nazywanego lodem) może mieć temp nawet powyżej 500 stopni Celsjusza
@4BURS4
8 жыл бұрын
SciFun uwielbiam Cię masz bardzo ciekawe i wartościowe filmiki mógłbyś wspomnieć przy tej okazji o liofilizacji jak już się ciśnieniem bawisz i uczysz ludzi w ten sposób :)
@prostacky50
10 жыл бұрын
Fajna sprawa :) takie doświadczenia powinni pokazywać w szkole... a dziwią się że dzieciaki nie lubią przedmiotów ścisłych, kiedy od początku gimnazjum fizyka/chemia to tylko wzory na kartce -.-
@MrozuVindhem
11 жыл бұрын
Zjawisko nazywa się zjawiskiem kawitacji. Przez to głebokośc z jakiej mozna zasysać wynosi max ok 10m nie więcej ponieważ słup wody w wężu ulega przerwaniu. Pozdrawia strażak :D
@makaw666makaw
11 жыл бұрын
Kazik dobrze mówi! Dlatego np w górach trzeba wodę gotować dłużej pomimo jej wcześniejszego wrzenia wywołanego przez ciśnienie ;)
@ThePanmurek
11 жыл бұрын
Przyznaję, masz racje 100*C nie zabije wszystkiego. Na szczęście w większości wystarczy by się nie pochorować się. :) Pozdrawiam .
@olafkocur5397
10 жыл бұрын
Podobne zjawisko zachodzi wysoko w górach.
@cyprianchwako4566
7 жыл бұрын
Zajebiste jest to jaką gościu ma radochę z tego co robi :D Widać że pasjonat!
@korba360
5 жыл бұрын
Widać, że Sci to także fun ;)
@M_icecream
11 жыл бұрын
uwielbiam tą jego radochę przy eksperymentach :D
@mikoajchudzinski3442
3 жыл бұрын
Witamy znów na głównej 🎉
@tomaszbinkowski114
10 жыл бұрын
Siema :) mówisz że razem ze wzrostem ciśnienia rośnie temperatura w jakiej woda zaczyna wrzeć, automatycznie nasuwa mi się pytanie. W jakiej temperaturze woda na dnie Rowu Mariańskiego zacznie wrzeć?
@KAMYK97
11 жыл бұрын
Widzę że takie "eksperymenty" dają ci wiele frajdy :D Rób więcej takich filmików.
@wbporg
11 жыл бұрын
Zależność temperatury wrzenia wody od ciśnienia nazywana jest kawitacją, ma miejsce np. na łopatkach napędowych statków, kiedyś problem dla łodzi podwodnych (były przez to łatwiej wykrywalne), no i ten efekt bombelków za torpedami.
@stefekimiecka
11 жыл бұрын
Moja małżonka twierdzi, że to jest niemożliwe to gotowanie, że pan Sci tam umieścił grzałkę. Małżonka pracowała w rozlewni wody, więc się zna. Tera jestem zdezorientowany, bo pan Sci to znawca. Pozdrawiam, Stefan.
@marcinfranczuk2636
11 жыл бұрын
Proponuję powiedzieć jeszcze coś przy tym filmiku o zjawisku Kawitacji bardzo ciekawe zjawisko występujące w większości starych bloków i po części związane z tym co było powiedziane w filmiku.
@calusek011
11 жыл бұрын
mało brakowało a bym zapomniała dać łapkę w górę ;D
@Kidzik1
11 жыл бұрын
Nie narzekaj, jest film, jest dobrze! :)
@krzysztofpajor1435
10 ай бұрын
Rodzynki, ze względu na rozwiniętą powierzchnię, są świetnymi podkładkami do zarodkowania heterogenicznego nowej (gazowej) fazy. Zarodki te nie przyjmują rozmiarów obserwowanych na powierzchni wody, dlatego pewnie nie są widoczne na rodzynkach. Ale od razu jak się pojawią zaczynają się unosić się do góry ze względu na wyporność. Po drodze cały czas zachodzi przemiana nas granicy faz, więc bąble się powiększają, pewnie dlatego widoczne są dopiero w połowie butelki.
@oktawianciez6481
11 жыл бұрын
z ciekawych rzeczy to można dodać że przyżąd mierzący wysokość przy uwzględnieniu temperatury wrzenia wody i ciśnienia atmosferycznego zwie się hipsometr.
Пікірлер: 1,6 М.